הרב גבי קדוש

פרשת מטות תשפ"ב

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

עם ישראל בהנהגת משה רבנו מגיע כמעט לקו הגמר ומיד עומדים להיכנס לארץ ישראל. המחשבות של השבטים לגבי אופי הנחלה שהם יקבלו מתחילה להדאיגם. בני השבטים ראובן גד וחצי שבט מנשה שהיו עשירים במיוחד בצאן ובבקר, מבקשים ממשה לנחלה את עבר הירדן המתאים למרעה צאן. בקשה לכאורה תמימה, אך מתגובת משה נראה שהייתה כאן חציית גבול חמורה מצידם. משה כועס עליהם ומשווה את חטאם לחטא מרגלי המדבר שהוציאו דיבה על הארץ, ומכנה אותם בכינוי קשה: ״תַּרְבּוּת אֲנָשִׁים חַטָּאִים״. קשה להבין במה חטאו? ורק אחרי שהם מבטיחים ליטול חלק במאבק על הארץ משה מאפשר להם את הנחלה בעבר הירדן.
נראה להסביר שארץ ישראל אינה ענין אישי, פרטי או כלכלי. ארץ ישראל היא ארמון המלך ובארמון המלך אין מקום לדברים פרטיים, לנגיעות אישיות, לשיקולים נדל"ניים. חטא המרגלים היה שחששו שההתיישבות ועבודת האדמה בארץ ישראל תוריד אותם ממדרגתם הרוחנית לדאגה פרטית, אישית, הם לא ראו את הערך הכללי והעליון של ארץ ישראל, וזה היה גם חטאם הגדול של בני גד ובני ראובן וחצי שבט מנשה. משה רבנו מזהה אצלם משהו אישי, פרטי, הם רוצים את החלק בארץ שיש בו מרעה לצאנם, לכן הוא מתקומם כנגדם – הייתכן שזה היחס שצריך לתת לארץ? האם ארץ ישראל היא אמצעי כלכלי לרעיית צאן? אך אחרי שהם מבטיחים למשה שהם יהיו החלוצים לפני המחנה, שהם ימסרו עצמם למען מלחמה על הארץ, מתגלה שבקשתם כללית ואינה באה ממקום פרטי, אלא ממקום כללי כיאה לארמונו של מלך.
ארץ ישראל היא ציבורית, מקום כללי, לא מדובר בארץ שהיא פתרון מגורים, לא רק ארץ של מקלט בטוח, אלא מקום מיוחד המכנס לתוכו את כל עם ישראל, ודרך המקום המיוחד הזה ממלא עם ישראל את ייעודו העליון.

עוד במדור זה

פרשת פנחס- סבלנות‭ ‬אינה‭ ‬וותרנות

פרשת פנחס- סבלנות‭ ‬אינה‭ ‬וותרנות

שתי‭ ‬תכונות‭ ‬הפכיות‭ ‬יש‭ ‬בבני‭ ‬אדם‭: ‬הקנאות‭ ‬והסבלנות‭. ‬הקנאי‭ ‬לא‭…
‭  ‬D.N.A‭ ‬ישראלי

‭  ‬D.N.A‭ ‬ישראלי

אם‭ ‬היו‭ ‬שואלים‭ ‬אותנו‭ ‬מה‭ ‬המאפיין‭ ‬את‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬היינו‭…
פרה‭ ‬אדומה‭:‬ לדעת‭ ‬שאינך‭ ‬יודע‭...‬

פרה‭ ‬אדומה‭:‬ לדעת‭ ‬שאינך‭ ‬יודע‭...‬

בעולם‭ ‬המדע‭ ‬והדור‭ ‬המתועש‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬חיים‭, ‬קשה‭ ‬להבין‭ ‬כל‭…
לא‭ ‬שוברים‭ ‬את‭ ‬הכלים

לא‭ ‬שוברים‭ ‬את‭ ‬הכלים

תגובתו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬על‭ ‬מחלוקתם‭ ‬של‭ ‬קורח‭ ‬ועדתו‭ ‬לא‭…
‮'‬עָלֹה‭ ‬נַעֲלֶה‭ ‬וְיָרַשְׁנוּ‭ ‬אֹתָהּ‭ ‬כִּי‭ ‬יָכוֹל‭ ‬נוּכַל‭ ‬לָהּ‮'‬

‮'‬עָלֹה‭ ‬נַעֲלֶה‭ ‬וְיָרַשְׁנוּ‭ ‬אֹתָהּ‭ ‬כִּי‭ ‬יָכוֹל‭ ‬נוּכַל‭ ‬לָהּ‮'‬

כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭, ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬מגיעים‭ ‬בקריאת‭ ‬התורה‭ ‬לפרשת‭ ‬‮'‬שלח‭…
אמונה‭ ‬במצב‭ ‬של‭ ‬חוסר‭ ‬וודאות

אמונה‭ ‬במצב‭ ‬של‭ ‬חוסר‭ ‬וודאות

התנהלות‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר‭ ‬היתה‭ ‬באופן‭ ‬מיוחד‭ ‬ומופתי‭: ‬עם‭ ‬שלם‭…
זהירות‭, ‬נזירות‭!‬

זהירות‭, ‬נזירות‭!‬

נתחיל‭ ‬בסיפור‭: ‬בישיבה‭ ‬מסויימת‭ ‬פנה‭ ‬התלמיד‭ ‬אל‭ ‬רבו‭ ‬והתייעץ‭ ‬עמו‭…
נעשה‭ ‬ונשמע‭: ‬‮‬מי‭ ‬גילה‭ ‬לבני‭ ‬רז‭ ‬זה‮‬‭?

נעשה‭ ‬ונשמע‭: ‬‮‬מי‭ ‬גילה‭ ‬לבני‭ ‬רז‭ ‬זה‮‬‭?

הנה‭ ‬זה‭ ‬מגיע‭, ‬אחרי‭ ‬ציפייה‭ ‬דרוכה‭ ‬של‭ ‬ספירת‭ ‬49‭ ‬הימים‭…
בשורה‭ ‬טובה‭:‬ ארצכם‭ ‬תהיה‭ ‬שממה‭?‬

בשורה‭ ‬טובה‭:‬ ארצכם‭ ‬תהיה‭ ‬שממה‭?‬

פרשתנו‭ ‬מצטיינת‭ ‬באוסף‭ ‬קללות‭ ‬לא‭ ‬נעימות‭… ‬שחלילה‭ ‬יחולו‭ ‬עלינו‭ ‬אם‭…
ל"ג‭ ‬בעומר‭: ‬אסור‭ ‬‮'‬לשרוף‮'‬

ל"ג‭ ‬בעומר‭: ‬אסור‭ ‬‮'‬לשרוף‮'‬

יום‭ ‬ל"ג‭ ‬בעומר‭ ‬רב‭ ‬בו‭ ‬הנסתר‭ ‬על‭ ‬הנגלה‭, ‬הוא‭ ‬יום‭…
קדושה‭: ‬ להתאחד‭ ‬ולהגיע‭ ‬לקדושה

קדושה‭: ‬ להתאחד‭ ‬ולהגיע‭ ‬לקדושה

בימים‭ ‬אלו‭ ‬אנו‭ ‬מציינים‭ ‬שלושה‭ ‬אירועים‭ ‬משמעותיים‭ ‬ביותר‭ ‬בימי‭ ‬תקומת‭…
כוחן‭ ‬של‭ ‬מילים‭ ‬ובמיוחד‭ ‬בעת‭ ‬מלחמה‭ ‬

כוחן‭ ‬של‭ ‬מילים‭ ‬ובמיוחד‭ ‬בעת‭ ‬מלחמה‭ ‬

אדם‭ ‬המעיין‭ ‬בחוק‭ ‬האזרחי‭ ‬בעניין‭ ‬‘לשון‭ ‬הרע‮’‬‭ ‬יגלה‭ ‬כמה‭ ‬סלחני‭…
שבת‭ ‬הגדול‭:‬ פועלים‭ ‬גאולה

שבת‭ ‬הגדול‭:‬ פועלים‭ ‬גאולה

השבת‭ ‬הסמוכה‭ ‬לחג‭ ‬הפסח‭ ‬נקראת‭ ‬‮'‬שבת‭ ‬הגדול‮'‬‭ ‬מטעמים‭ ‬רבים‭. ‬אחד‭…
לא‭ ‬להחטיא‭ ‬את‭ ‬ההזדמנות

לא‭ ‬להחטיא‭ ‬את‭ ‬ההזדמנות

הרצון‭ ‬העז‭ ‬לחזור‭ ‬לשגרה‭, ‬לחזור‭ ‬למוכר‭ ‬והרגיל‭, ‬הינו‭ ‬רצון‭ ‬אנושי‭-‬טבעי‭…
תָּמִים‭ ‬פָּעֳלוֹ‭ ‬צַדִּיק‭ ‬וְיָשָׁר‭ ‬הוּא

תָּמִים‭ ‬פָּעֳלוֹ‭ ‬צַדִּיק‭ ‬וְיָשָׁר‭ ‬הוּא

רבי‭ ‬דוד‭ ‬בן‭ ‬חסין‭ ‬ז"ל‭, ‬מגדולי‭ ‬המשוררים‭ ‬ופייטני‭ ‬יהדות‭ ‬מרוקו‭…
תרומת‭ ‬הדשן‭: ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬ממשיך

תרומת‭ ‬הדשן‭: ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬ממשיך

לא‭, ‬אין‭ ‬זו‭ ‬טעות‭, ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬הרי‭ ‬לא‭ ‬יכול‭ ‬להמשיך‭…
Scroll to Top
גלילה למעלה