אלעד הומינר

(בכלל לא) חינוך חינם

אלעד הומינר

אלעד הומינר

01
ירדן ושניר התחילו גן השנה, זה לא נתפס אבל התאומים של אשתי ושלי כבר בני שלוש. לפני שנתיים כשהם התחילו את שנתם הראשונה במעון היתה זו תקופת הקורונה שכמעט הספקנו לשכוח. הרבה אי סדר היה באותה תקופה ומדרגות ההנחה בתשלומי המעון התעכבו מספר חודשים, יותר משנה רגילה. נאצלנו לשלם כמעט 6,000 שקלים טבין ותקילין עבור שניהם יחד.
נכון, היו החזרים בהמשך אותה שנה אבל לעמוד בתשלום כה גבוה במשך מספר חודשים ברצף זה לא עניין פשוט. באותם ימים קשים שוחחתי עם זוג הורים שנאלץ לקחת הלוואה כדי לעמוד בתשלום למעון עד שתכנסנה ההנחות וחשבונות הבנק יזוכו.
חזרה למציאות. כחלק מקמפיין הבחירות של מפלגת הליכוד, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, פרסם השבוע בחשבונותיו ברשתות החברתיות סרטון קצר בו הוא מתחייב: ״חינוך חינם מגיל 0-3״. בסרטון נראית אימא צעירה שעונה לשאלותיו של נתניהו על הקשיים שבעמידה בתשלומים, ומנגד מקשה עליו מדוע לא החיל חוק חינוך חינם עד למפגש שלה איתו. אבל זה לא העניין. הנה אני מסביר.
02
ביום בהיר של שמש בתחילת כיתה י׳ תפסה אותי לשיחה קצרה המורה שלי למתמטיקה. ״אתה לא תצליח בארבע יחידות״, אמרה המורה בקרירות והורידה אותי להקבצה של שלוש יחידות. אז אמנם ברשותי רק שלוש יחידות ואני קצת טמבל בכל מה שקשור למספרים, אבל גם אני יודע שאין חינם בחיים. כסף שנכנס לכיס אחד יוצא מכיס אחר. כל ילד או תינוק בגיל 0-3 יודע שאין דבר כזה חינם.
אף אחד לא מחלק מתנות, גם לא הממשלה. חוק חינוך חינם ימומן בהכרח בדרך זו או אחרת בידי משלם המסים, שהוא את ואתה, אני והוא. החוק ימומן בידי כולם. אלה שיש להם צאצאים במעונות המפוקחים ואלה שאין להם. מסים לא מבדילים בין הורים לפעוטות לכאלה שאינם.
03
הבאתם ילדים לעולם? ברכות, כל הכבוד לכם ובעיה שלכם, באחריותכם לדאוג להם. לא באחריות החברים שלכם, לא באחריות השכנים שלכם – הילדים תחת אחריותכם הכלכלית והערכית. כן, יש בזה משהו ערכי מאוד וחינוכי מאוד בלשלם על שירות אותו אתה מקבל. אין שום דבר חינוכי בלקבל חינוך חינם.
לאחריות הזו יש סייג והוא האינטרס של המדינה שיהיו כאן ילדים. בשנת 2019 שיעור הפריון הכולל הממוצע של מדינות OECD עמד על 1.61 ילדים לאישה, נמוך מרמת התחלופה (2.1 ילדים לאישה) הנחוצה לשמירה על גודל אוכלוסייתן. בישראל לעומת זאת ממוצע כלל המגזרים עומד על כ-3 ילדים לאישה.
למדינת ישראל יש אינטרס לשמור על ילודה גבוהה ממספר סיבות ואחת מהן היא כוח עובד. מכיוון שלמדינה יש עניין בילדים וילודה גבוהה כדאי שהיא תתמוך ותסייע להורים במימון המעונות באופן חלקי, כמו מה שהולך היום פחות או יותר. רק למען השם, מדינת ישראל, טפלי כבר בבירוקרטיה המעייפת של הזכאות.
04
ראש ה׳מחנה הממלכתי׳, בני גנץ, וחבריו גדעון סער ומתן כהנא השיקו בשבוע שעבר את קמפיין הרשימה לכנסת ה-25 תחת הסיסמה "אחריו", שכן גנץ הציג את עצמו כמועמד לראשות הממשלה. אהבתם את הסיסמה ״אחריו״? אני יכול לספר שלא כולם אהבו.
למשל, לאה גולדין, אימו של הדר השבוי בידי ארגון הטרור חמאס. במוצאי השבת האחרונה פעילים למען שחרורם של הדר גולדין ואורן שאול, התכנסו בקניון לב אפק בראש העין, סמוך לביתו של שר הביטחון בני גנץ.
אימו של החייל הדר כרזה לגנץ בכאב גדול: "אני פגשתי את מזכ"ל האו"ם שלוש פעמים והוא לוקח אחריות על השבת הדר, אורון והבנים. כל מה שאתה צריך עכשיו זה לבקש ממנו ולהפסיק לשתוק על זה כמו שאתה שותק כבר שמונה שנים. אתה לא יכול לרוץ לראשות הממשלה עם הסיסמה 'אחריי' כשאתה הפקרת את שני החיילים המצטיינים שלך".
כאן המקום לציין אירוע מטריד נוסף, ככל הנראה, ממבצע צוק איתן. לפני מספר שנים פורסם ביו-טיוב סרטון בו נראה גנץ נואם אודות התנהלותו בזמן אותו מבצע בעזה. גנץ תאר מצב בו נורו טילים לעבר כוחות צה"ל משטח בית חולים בעזה. אלא שגנץ הפעיל באותם רגעים שיקולים מוסריים והורה לכוחות לוודא שאין אזרחים בבית החולים העזתי, לפני שהם מגיבים.
לא ארחיב בסיפור אותו סיפר גנץ, אלא אניח לכם כאן את מילות הסיכום של ראש המטה הכללי של צה״ל דאז: ״אף אחד לא נפגע בהתקפה. אף אחד מהאזרחים לידיעתי. במהלך האירוע עצמו. אבל סיכנתי חיילי גולני לשם כך. אני עשיתי את זה אני לא מתבייש בזה. אני גאה בזה. אפילו שזה לא נשמע הגיוני בהתחלה אבל אני מגש גאה על זה שאני בצד הנכון מבחינה מוסרית ולא רק מבחינה אסטרטגית. ואני חושב שאנחנו צריכים להמשיך בדרך הזו אפילו אם זה הופך את החיים לקשים יותר".
אחריו?
שבת שלום.

עוד במדור זה

שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

״הוא היה עושהכל שביכולתו להרבות אהבה ואיחוד״ בנר שמיני של…
שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

סליחה ראשונה.״מה כותבים בטור סוגר שנה? על סליחה, זה ברור.…
המהפחחחה המשפטית

המהפחחחה המשפטית

01רבות נכתב ונאמר על הרפורמה במערכת המשפט, כאן ובכלל. נדמה…
כמו במגילת רות

כמו במגילת רות

שלמה (סולומון) מולוגטה יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-23. הוא…
דבר כזה עוד לא קרה לי

דבר כזה עוד לא קרה לי

01לא בטוח שאני עושה את הדבר הנכון, ולמרות זאת אכתוב…
יש לנו פה הכול

יש לנו פה הכול

כילד וכנער, וגם כחייל, יצא לי לראות פעמים רבות את…
חובת מצוות כיבוד הורים

חובת מצוות כיבוד הורים

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
הטובים למשטרה

הטובים למשטרה

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
לא מתנצל על הסרטון<br>של בנות האולפנה

לא מתנצל על הסרטון
של בנות האולפנה

זה קרה בסוף שבוע שעבר, וזה עדיין מרגיז אותי. כמה…
אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

זה קורה פעם בשנה ולמשך מספר שבועות בודדים בלבד: פריחת…
"פורום קהלת אוכלים נזלת"

"פורום קהלת אוכלים נזלת"

01מעולם לא כתבת על אופנה. מצד שני תמיד יש פעם…
קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

01אין טעם להתחמק מזה. הורות. לכתוב על הורות. אז כמו…
הדיקטטורה הישראלית

הדיקטטורה הישראלית

01שלא ישקרו לכם. מה שקורה היום במדינת ישראל זה דיקטטורה.…
להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

01רצח שני האחים לבית משפחת יניב, הלל מנחם ויגל יעקב…
תגיד לי מה אתה רוצה

תגיד לי מה אתה רוצה

01כשקמה עלינו ממשלת בנט-לפיד לא התחברתי בכלל לקריאות "המדינה היהודית…
כך נוטעים היח״צנים

כך נוטעים היח״צנים

01איזה חג יפה הוא ט״ו בשבט. לרוב הוא מספק לנו…
Scroll to Top
גלילה למעלה