אלישע בן קימון

ההבדל בין ג׳נין לקייב

קייב
01
הלחימה באוקראינה נמשכת. פוטין מראה לעולם שלא מעניין אותו כלום והוא ממשיך בשלו. הנשיא האוקראיני ולדימיר זלנסקי הופך מיום ליום לגיבור המערב. הוא היחיד שעומד מול פוטין ומנסה בכוחו הדל לשבש את תוכניותיו של הצאר. ובישראל כמו בישראל, גם מלחמה בין שתי מדינות במזרח אירופה, הופך לוויכוח על גבולותינו. מיד לאחר שגינתה ישראל את הפלישה הרוסית החלו ההתקפות מהשמאל. בין היתר נטען כי ישראל שעוסקת בכיבוש אלים של עם אחר בן 50 שנה לא יכולה לגנות את רוסיה שפולשת למדינה אחרת. בנוסף נעשתה מעין הקבלה, מעט תלושה מהמציאות, על כך שרוסיה בדיוק כמו ישראל חשה מאוימת. וישראל כמו רוסיה מבטלת זכויות לאומיות של עם נכבש.
02
חשוב להעמיד דברים על דיוקם. ראשית במהלך כל השנים פעלה ישראל לכונן הסכמי שלום עם הפלסטינים. הוצעו הצעות, חלקן מרחיקות לכת, על ידי ראשי ממשלה ישראלים כמעט בכל תקופת זמן. החל ממלחמת העצמאות ועד להסכמי אברהם. ההנהגה הפלסטינית היא שטרפדה את המהלכים הללו פעם אחר פעם. שנית, להשוואת האיום שחשה רוסיה, אחת משלוש המעצמות הגדולות בעולם, לתחושת האיום של ישראל: היא במקרה הטוב לא מחוברות לקרקע ובמקרה הרע דמגוגיה בלירה. ישראל קמה לאחר ניסיונות כושלים להשמידה. היא מוקפת אויבים בגבולותיה. גרורותיה של אירן, מדינה המצהירה בפומבי שבכוונתה להשמיד את ישראל, מחמשת מליציות בשתי חזיתות לפחות ורצה להעשיר את נשק יום הדין. ישראל פועלת בזירה הבינלאומית בצורה מדודה. ״הפלישה של פוטין לאוקראינה (וכיתור קייב הבירה) היא הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי״, כך אמר שר החוץ יאיר לפיד. ישראל מגנה את הפעילות הרוסית ואין בכך שום מוסר כפול. המציאות בשטחי יהודה ושומרון ובייחוד המגמה שמתפתחת בשנים האחרונות היא בטח לא צביעות למול הגינוי.

ג׳נין
01

העיר הפלסטינית בצפון השומרון הופכת לכאב ראש לא קטן עבור מערכת הבטחון. מזה זמן רב שמתפתחות בעיר מליציות חמושות מזוהות עם חמאס וג׳יאהד איסלמי שמרימות את ראשן ומנסות לגרום לאסקלציה שתזלוג לערים פלסטיניות נוספות. אחרי חודשים אינטנסיבים בהם פעלו באוגדת איוש ויחידות מיוחדות הוחלט במערכת הביטחון לתת למנגנונים הפלסטינים להשליט במקום סדר. מזה מספר שבועות שצה"ל בחר את פעילותיו בג׳נין בקפידה ומיעט להיכנס פנימה. המטרה הייתה לחזק את הרשות שלא מצליחה למשול בעיר ובמחנות הפליטים סביבה. דבר נוסף שנותן יתרון למערכת הבטחון בסיטואציה הזו היא איסוף מודיעין יותר יעיל. כלומר ברגע שיש חלון זמן בו צה"ל לא פועל בתוך העיר המחבלים ונושאי הנשק יוצאים מהחורים ופועלים בחתימה גבוהה. זה מאפשר לאנשי השטח והטכנולוגיה לאסוף מודיעין יקר שבאמצעותו ניתן לבנות תמונה עדכנית לגבי המצב בעיר.
02
השבוע זה קרה. בלילה שבין שני לשלישי נכנס כח מיוחד של יחידת המסתערבים במגב ללב העיר ושלף משם פעיל חמאס מוכר. במהלך הפעילות נפתחה אש לעבר הכח שהשיב באש למקורות הירי. כתוצאה מההתקלות נהרגו 2 מחבלים פלסטינים. "יש שם כמות נשק אדירה ואין לרשות שליטה במקומות הללו", כך מספר גורם במערכת הביטחון. במערכת הביטחון מבינים שהרצון לחזק את הרשות הפלסטינית בשטחי יהודה ושומרון לא נכונה בכל עיר. יש דיפרנציאליות בין הערים הפלסטיניות. לא דומה שליטת הרשות ברמאללה כמו בג׳נין. ובמקומות שאין שליטה צה"ל צריך להיכנס זה איום ממשי על תושבי ישראל. ומשום כך עלינו לסמוך על כוחותינו בשמירה על ביטחון התושבים, בשונה מתושבי קייב שלא מאיימים על תושבי מוסקווה.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה