השיבה שופטינו כבראשונה

טור יהודי | הרב שמעון בן ציון

מכל תשע עשרה הברכות שבתפילת עמידה רק באחת מבקשים מהקב"ה שיסיר ממנו יגון ואנחה. זו הברכה שבה מבקשים שנזכה לשופטי צדק כבראשונה, כאשר ישבה הסנהדרין בלשכת הגזית בהר הבית. 

עם קום המדינה ניסו הרב הראשי דאז, הרב הרצוג זצ"ל, עם שר הדתות, הרב מימון זצ"ל, להעמיד על יסודות המשפט העברי את המשפט במדינת ישראל המתחדשת. לו הצליחו הייתה מדינת ישראל מתבססת על הצדק האלוקי ועל היושר החברתי הכתוב בתורת ישראל. 

 

לא זכינו, ולצערנו המשפט מבוסס על מקורות זרים. לדוגמה, באלפי פסקי הדין של השופט אהרון ברק אין ציטוט אחד מהמשפט העברי. מאז קום המדינה חיברו גדולי רבני ישראל ספרים ומאמרים שבהם התוויה ברורה כיצד לחבר את משפט התורה הנצחי למשפט המדינה והחברה המודרנית.

בינתיים, לצערנו, בית המשפט – ובייחוד בג"ץ – מעוותים את הצדק, פוגעים בביטחון עם ישראל ומתעלמים מדעתם ומרצונם של אזרחי המדינה. לשפל שאין כמוהו הגיעו שופטי בג"ץ כשפסלו של מיכאל בן ארי, האוהב את עמו ואת ארצו, ומנגד הכשירו את אויבי ישראל בלי למצמץ (חוץ מצדיק אחד בסדום המשפטי).

לעניות דעתי יש לעשות שלושה דברים:

ראשי הציבור, רבניו ומנהיגיו, צריכים להוציא קול קורא להידיין בענייני ממונות ככל האפשר אך ורק בבתי הדין. 

להפסיק לעתור לבג"ץ. חבל על הכסף ועל האנרגייה. זה רק נותן כוח לשופטים, והם עוד לפני הדיון קובעים את החלטתם, כמו בדיון בעניין מיכאל בן ארי מול מפלגת בל"ד וכו'.

לדרוש מהמפלגות המסכימות לכל מה שנכתב לעיל לפעול למען הקמת מועצה ציבורית המורכבת מכל חלקי עם ישראל (גם מאנשי דרום תל אביב, שנפגעו יותר מכול מפסקי בג"ץ), והיא שתקבע מי יהיו שופטי ישראל וגם תקבע את תנאי השכר וטובות ההנאה הנלוות של השופטים. 

 בע"ה נזכה לקיום הפסוק "וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה… אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה" (ישעיהו א, כו). 

כתבות נוספות מ"טור יהודי"

משפחות הגבעות

בשנים האחרונות כשמדברים על הקמת נקודות התיישבות, ייצרו אצלנו תמונה, כאילו דובר בכמה נערים, גוזמבות ואולי איזה

קרא עוד »
Scroll to Top
גלילה למעלה