ד"ר שמואל יעקובסון

לא תעשו עוול במשפט

ד"ר שמואל יעקובסון

ד"ר שמואל יעקובסון

01
ביום חמישי שעבר הודיע בית המשפט העליון את פסק דינו בערעור ההגנה במשפט עמירם בן אוליאל. עמירם הואשם ברצח משפחה בכפר דומא שבשומרון באמצעות השלכת בקבוק תבערה לביתם.
הרשעת בן אוליאל הסתמכה, כמעט כולה, על הודאה שמסר בחקירת המשטרה. להודאה זו קדמו יותר משבועיים של עינויים – פשוטם כמשמעם – כשעמירם היה קשור לכיסא, ידיו מאחור, תוך מניעת שינה, הרעבה, ואף מניעת מפגש עם עו"ד – צעד קיצוני ביותר ששמור לבכירים ביותר בארגוני טרור (וגם אז – לא זכור מקרה שבו התארכה המניעה מעבר לימים ספורים), בטרם הופסקה על ידי בית המשפט (או, כפי שקורה בדרך כלל, שהיחידה החוקרת מפסיקה את המניעה עם הגשת עתירה בנושא). אך במקרה שלו – המניעה נותרה על כנה וכל העתירות נגדה נדחו.
הודאת עמירם נתקבלה כראיה על אף היותה סותרת חזיתית את כלל העדויות שנשמעו מפי עדי הראיה המקומיים ועל אף שהיא סותרת את הראיות האובייקטיביות בשטח. בין היתר העדים המקומיים סיפרו על שני אנשים שהגיעו לכפר, אך על פי הודאתו של עמירם הוא פעל לבדו. העדים סיפרו שזורקי הבקבוק הגיעו ברכב, אך עמירם מסר שהגיע ברגל. במקום האירוע נמצאו שתי כתובות גרפיטי, שעל פי עדות מומחה כתב יד של המטה הארצי – אף אחת מהן איננה של עמירם. גם טביעת נעל שנמצאה במקום אינה מתאימה לו. כלומר, כל האינדיקציות מצביעות שההודאה שנמסרה – היא הודאת שווא.
02
הפעלת עינויים או בשפה המשפטית 'לחץ פיסי מתון', כפי המונח שנטבע על ידי ועדת לנדוי בשעתו, הותרה בדין רק במקרה של 'פצצה מתקתקת', כלומר – למניעת פיגוע עתידי. כך למשל כאשר ישנו מחבל שהטמין מטען או חטף בן ערובה, ונדרשת פעולה מיידית על מנת לאתרם. במקרה של בן אוליאל הופעלו עינויים פיסיים כשלא היה כל חשד קונקרטי בנוגע למעשה עתידי, אלא רק לפענוח אירוע מהעבר.
אם כן, כי המדובר על הודאה שאינה חופשית ומרצון; אינה תואמת את העובדות בשטח; ומכל מקום – נגבתה תוך שימוש באמצעים פסולים מהדרג החמור ביותר. כל אחת מהחלופות המנויות לעיל, הייתה אמורה להוביל באופן מיידי לפסילת ההודאה ולזיכוי עמירם.
והינה בית המשפט העליון מאשר את קבילות ההודאה, תוך שמציין שהוא מודע לקשיים הרבים שהיא מעוררת, כשהנימוק המכריע לכך הוא העובדה שעמירם חזר שוב על הודאה זו בשחזור שנערך כ- 18 שעות לאחר מסירת ההודאה בשב"כ, כשהשחזור נערך על ידי משטרת ישראל ולא על ידי השב"כ.
כלומר, אדם מסר הודאה כדי להפסיק עינויים קשים, ההודאה אינה תואמת את הראיות שנאספו, אך היא תקבל הכשר מכוח זאת שהנאשם שב על אותם דברים פחות מיממה לאחר מכן, כשעודו שבור ומיוסר ומן הסתם חושש לשוב לסדנת העינויים. בית המשפט העליון אף התעלם מהעובדה כי נציג צוות החקירה בשב"כ היה נוכח בעצמו בשחזור המשטרתי, כך שעמירם הבין שהוא תחת עיניו הבוחנות.
03
בפסק דין שניתן בשנת 2018 בעניינו של אלישע חייבטוב, נפסלה הודאה של נאשם ברצח שהיו לנגדו ראיות למכביר והוא זוכה מאשמה, רק בשל כך שמדובב משטרתי הציע לו להחליף את עורך דינו ועישן עימו סמים קלים בתא המעצר. זאת, כאשר היה מדובר בעבריין בעל הרשעות קודמות למכביר, שמודע לזכויותיו ולא הייתה כל מניעה שיבקש להפסיק את החקירה ולהתייעץ עם עו"ד.
אין זאת אלא שישנו דין אחד למתיישבים החלוצים ביו"ש, ודין אחר לכלל אזרחי ישראל. ואם המתיישב הוא גם בעל 'גוזמבות' – אין דין ואין דיין כלל, כשהמערכת רשאית להתעמר בו כרצונה. ואכן, משפטנים בכירים רבים הביעו זעזוע קשה מפסק הדין.
מקרה עמירם בן אוליאל הוא עוול הזועק לתיקון. לא רק זועק, אלא מחייב תיקון. אם לא יאפשר בית המשפט העליון דיון נוסף בהרכב שופטים מורחב – תיוותר משימה זו, שאינה קלה כלל ועיקר, לנבחרי הציבור החרוצים שלנו. אך להותיר העוול על כנו – אסור בשום פנים ואופן.

עוד במדור זה

ציון בלתי מספיק

ציון בלתי מספיק

בשבוע האחרון חגגו בהתיישבות הקמת מבנה קבע לישיבה בחומש. זאת,…
המשפט הפלילי לא מתאים לטיפול בפורעים

המשפט הפלילי לא מתאים לטיפול בפורעים

בהחלטה מהימים האחרונים הורתה שופטת בית המשפט העליון. רות רונן,…
הפתרון: השתלטות מחדש על רצועת עזה

הפתרון: השתלטות מחדש על רצועת עזה

'מגן וחץ' מאחורינו כאשר חברי הקואליציה וכן חלק מאנשי התקשורת…
הדתה בהכתרה?

הדתה בהכתרה?

המכה שנגרמה למצביעי המחנה הלאומי בעקבות כניעת נציגיו למחאות הפרוגרס…
הסיפור שמנהיגי הרפורמה לא סיפרו

הסיפור שמנהיגי הרפורמה לא סיפרו

המכה שנגרמה למצביעי המחנה הלאומי בעקבות כניעת נציגיו למחאות הפרוגרס…
מדרום תיפתח הרעה?

מדרום תיפתח הרעה?

בשבוע האחרון הופצה במרשתת הערכה של המזרחן יוצא אמ״ן, ד״ר…
כתב אישום נגד דונלד טראמפ

כתב אישום נגד דונלד טראמפ

אודה על האמת, לאחר המפלה הצורבת של שארית הרפורמה המשפטית…
לאן הולכים מכאן

לאן הולכים מכאן

בשעת כתיבת שורות אלה (ג בבוקר) חווה המחנה הלאומי תחושת…
דת האקלים

דת האקלים

ידיעה קטנה שנחבאה השבוע בעמודים הצדדיים בעיתון, סיפרה כי פעילת…
'ההפיכה המשטרית' ודונלד טראמפ

'ההפיכה המשטרית' ודונלד טראמפ

התקשורת הפרוגרסיבית, כהרגלה, מציגה כל מנהיג בינלאומי שתומך במדינת ישראל, כ"הזוי"…
יד קשה בטרם פורענות

יד קשה בטרם פורענות

לאחר שגורמי הפרוגרס הפנימו כי זו הפעם קיים דור צעיר…
לא מתנצלים ולא מדברים

לא מתנצלים ולא מדברים

״נער הייתי, גם זקנתי, ומעולם לא ראיתי תופעה שכזו, שבה…
האם יש צורך בלשכת עורכי הדין? חלק ב'

האם יש צורך בלשכת עורכי הדין? חלק ב'

בטור בשבוע שעבר הוצגו העיוותים שנוצרו כתוצאה מהיות לשכת עורכי…
האם יש צורך בלשכת עורכי הדין?

האם יש צורך בלשכת עורכי הדין?

לאחרונה נחשפה פרשיה נוספת, מיני רבות, הקשורה ללשכת עורכי הדין.…
גירוש, רק גירוש

גירוש, רק גירוש

01הפיגוע הנורא מערב שבת האחרון העלה שוב לדיון את השאלה…
ביטול עילת הסבירות

ביטול עילת הסבירות

אחד מפרקי הרפורמה שמציע שר המשפטים, יריב לוין, הוא ביטול…
Scroll to Top
גלילה למעלה