בדרך לכותל

עושים תשובה – עולים לגליל!

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
בחודש הרחמים והסליחות התפילות בכותל מקבלות משמעות מיוחדת. הקירבה לקודש הקודשים בעת המיוחדת של – ׳קראוהו בהיותו קרוב׳ – נותנת לכל אחד ואחת הרגשה מוחשית, ששערי שמים נפתחים. זוהי שעת רצון. אסור לפספס אותה.
הזכות לעמוד כאן לפני מלך מלכי המלכים שעה שדלתו פתוחה לשבים, היא גדולה יותר מכל זכיה ב׳מפעל הפיס׳.
מי שבא לכותל באלול ובתשרי, מבקש באמונה גדולה את כל אשר על ליבו ונענה ברצון. זה אמיתי. זה בדוק. זה מוכח. וזה קורה כאן ועכשיו. אלפיים שנה חיכינו לחזור לירושלים והנה, עתה, זכינו.
הבקשה הראשונה בפי כל, היא זירוז בניין בית הבחירה… בהמשך לבקשה הגדולה והעיקרית הזו, כל הבעיות האישיות נראות קטנות ושוליות.
אך אני לא מדלג גם על העניינים הציבוריים הנוספים, החומריים והרוחניים וכמובן גם לא על הבקשות הפרטיות. ידוע לכל ש׳המבקש על חברו נענה תחילה׳ כי הוא מראה אכפתיות ואחריות על הזולת. לכן, אני מתחיל לבקש על משפחתי, חבריי, עובדי החברה, צוות ׳גילוי דעת׳ וצוות ׳קרוב אליך׳, על השכנים, על עובדי ׳קרן אביה׳, מתנדבי ׳הבית של אביה׳, מתנדבי ׳קרן ישראל לריפוי נפגעי חוט שידרה׳ וכו׳.
לאחר מכן מוסיף בקשות לפני אבי שבשמים על הפרויקטים הציבוריים אותם אני יוזם ומפעיל וגם עליהם אני מבקש ברכה, הנחייה, עזרה ועידוד.
רק לבסוף אני מפרט את בקשותיי האישיות.
02
עלייה משפחתית לגליל היא תמיד אירוע מרגש עבורנו. השנה בחרנו לבלות את חופשת הקיץ המסורתית שלנו בעיר המקסימה מעלות – שלושה דורות, לשלושה לילות.
בכל ביקור בגליל המערבי אנחנו מגלים בו פנים חדשות עם קסם מיוחד.
חיזוק ההתיישבות היהודית בגליל היא צו השעה. מצב ההתיישבות בגליל דורש משאבים ומאמצים רבים וחיוניים, לא פחות מיו״ש והגולן.
במשך שנים לא מעטות אני עוסק בהזמנת יהודים ללמוד ולהתיישב בגליל, ואף בניתי לשם כך תכנית שילובים לאומית, תחת הכותרת – ׳עולים לגליל׳, לאיגום יוזמות וכוחות של מרב הגופים הפועלים בשטח – משרדי ממשלה, שלטון מקומי )מוניציפלי(, גרעינים תורניים, ארגונים מקומיים, אקדמיה, לימוד הוראה, הכשרה מקצועית, השמה, לימוד תורה, תעסוקה, שמירה על קרקעות מדינה, בנייה, חקלאות ועוד.
בנופש הקצר שלנו, השתדלנו לשלב טעימות מכל הטוב שמציע הגליל הקסום והירוק – קצת ים ומעיינות, טיולי טבע משובבי לב, אטרקציות שיתאימו לכל הגילאים ומפגשים מעניינים עם הנוף האנושי-יהודי המהמם של הצפון.
ערכנו שייט מול חופי עכו העתיקה. סיירנו בשוק ובעתיקות לאורך אלפי שנות היסטוריה יהודית. ירדנו לצלול במים הקרירים של מפל עין זיו, סירנו במושב בצת, במושב מנות, בשתולה, בעין ורדים, טבלנו במעיין עין יבקע – נחל ציפורי, עלינו ברכבל לראש הנקרה, וירדנו לשוח בנקרות הקרירות, הקפנו את אגם מונפורט ונהנינו מהאתגרים שמציע האתר הקסום.
03
שיא הביקור היה סיור לאורך גבול הצפון, בהדרכתו המקצועית של ידידי, תא״ל במיל. מוטי כהנא, בעל ניסיון פיקודי עשיר ומוצלח, שהיה בין השאר, מפקד ׳סיירת גולני׳ ב׳חומת מגן׳, מפקד ׳סיירת אגוז׳ במלחמת לבנון השנייה ומפקד מערך הגנת גבולות ישראל. לאחר מכן כיהן כסגן ראש המל״ל ולאחרונה שימש כמנכ״ל משרד ההתיישבות.
באחד הצירים הסמוכים לגבול, התעכבנו ארוכות בנקודה מצמררת. על הגדרות מסביב נתלו דגלי ישראל, הונחו נרות נשמה והוצבו תמונות גדולות של חיילי צה״ל, הי״ד. בדיוק כאן נחטפו לפני כ-17 שנה, חיילי המילואים היקרים שלנו, אלדד רגב ואהוד גולדווסר הי״ד – על ידי חוליית מחבלי חיזבאללה שחצו את הגדר בעורמה וחדרו לשטח ישראל כדי לחטוף חיילי צה״ל לשם מיקוח והורדת המורל הלאומי והצבאי שלנו. דבר לא השתנה מאז. חיזבאללה יודע שאין ביכולתו להביס את צה״ל. לכן, גם היום המחבלים עושים מאמצים להוציא לפועל פעולות קומנדו קטלניות, כמו חטיפת חיילים ואזרחים ופגיעה בעורף של ישראל.
חיפשנו על הכביש את סימני הפיח שהותירו הג׳יפים הישראלים, שהופצצו והתפוצצו.
כשנודע על החטיפה, טנק ישראלי שהיה הקרוב ביותר למקום האירוע קיבל פקודה להיכנס ללבנון ולעצור את רכב המילוט של המחבלים. צוות הטנק דהר קדימה תחת הפצצה כבדה. בהתעקשות נחרצת נכנסו למרדף, במטרה להגיע למאחז ׳כיפת הדגל׳ כדי לבצע משם ירי. הצוות הספיק לפגוע בכמה מעמדות חיזבאללה עד שעלה על מטען גחון גדול, שהכיל יותר מחצי טון (!) חומרי נפץ. הטנק נהרס לגמרי. צריח הטנק התרומם לגובה עצום ונחת במרחק של כ-170 מטר משם. כל ארבעת חיילי הטנק האמיצים הי״ד, נספו: – גדי מוסייב, אלכסיי קושנירסקי, יניב בר-און ושלומי ירמיהו.
האירועים הקשים הללו היו הגורם לפתיחת מלחמת לבנון השנייה.
04
כוח גולני שנכנס לגזרה ממנה יצאו המחבלים גילה שם בין השאר, מטולי אר. פי. ג׳י, שאולתרו ככפולי קנה, בהם השתמשו המחבלים כדי לפגוע ברכבים המשוריינים, לפוצץ אותם ולחטוף את החיילים.
בסמוך, התגלה מק״כ – מקלע כבד, שעליו חרוט מספר סידורי צה״לי. לאחר בירור התגלה כי המקלע הזה נמכר בעבר לצבא האיראני ומצא את דרכו, מאוחר יותר, כמו עוד נשקים ואמצעי לחימה רבים, מאיראן לזרועות ארגון המחבלים – חיזבאללה. ימח״ש.
05
לשם ביצוע זממם לחטיפת ישראלים נוספים, חיזבאללה חפר מנהרות באורך של מאות מטרים ובעומק של בניין בן 20 קומות. צה״ל, במבצע מבריק יצא לחפור את הגזרה ולהפעיל מקדחים ענקיים שחדרו לעומק רב. באחד מהקידוחים, נשמט המקדח ונפל ללוע האדמה, לעומק של כ16 מטר. כוחותינו הבינו שעלו על תוואי מנהרה.
מומחי ההנדסה המשיכו לקדוח, ביתר שאת, לעומק גדול יותר והנה שוב נשמט המקדח לבטן האדמה. האם מדובר בשתי מנהרות? אחת על גבי השנייה? שאלו את עצמם מפקדי הכוח ההנדסי.
לאחר זמן קצר התתברר שמדובר במנהרה אחת בעלת פיר אנכי של יותר מ-70 מטר שבו תוכננה מערכת מדרגות שמובילות מהחפירה בעומק האדמה עד לנקודה אסטרטגית, חבויה בצלע הר, הנמצאת בסמוך לציר תנועה, בעומק השטח הישראלי. המנהרה נחצבה על ידי המחבלים במבצע הנדסי מורכב ומסובך.
המנהרה משתרעת לאורך של יותר מ-750 מטר בשטח הלבנוני ועוד כ-250 מטר בתוך השטח הישראלי. כשנחשפה המנהרה, בע״ה, על ידי כוחות ההנדסה של צה״ל, נותרו רק תשעה מטרים שהפרידו בין המחבלים ובין השלמת החפירה עד ליציאה ליד ציר תנועה בצפון הגליל. כל זה במטרה לבצע, חו״ח, פיגועים וחטיפות נוספות קשות ומכאיבות יותר מכל קודמותיהן.
06
במבצע מתוחכם לא פחות, צה״ל אטם את 750 המטרים שחפר החיזבאללה בעומק שטח לבנון. לצורך כך השתמש צה״ל בטכנולוגיות מתקדמות שפותחו במיוחד במעבדות המחקר. חומר מיוחד הוזרם למנהרה כדי לקלוט את מאות אלפי הקוב של הבטון שימלא את החלל הגדול.
מאות מערבלי בטון גויסו למבצע. צינורות ענק הוחדרו ונפרסו לאורכה של המנהרה. בבת אחת הוזרמו כמויות אדירות של בטון שסתם את המנהרה לעד.
את יתרת 250 המטר שבשטחנו, כולל מערכת המדרגות האפלות, הותירו מפקדי צה״ל ללא שינוי. זאת, כדי להמחיש לראשי מדינות ולמקבלי החלטות בעולם את זממם של המחבלים, שמבקשים כל העת לחדור לשטח הריבוני של ישראל במטרה לחטוף ולפגוע באזרחים, להפר את שלוות התושבים וכדי לפגוע בעורף האזרחי של מדינת ישראל.
לצורך חציבת המנהרה, השתמשו המחבלים הארורים באזרחים לבנונים תמימים. הם אספו ׳קורבנות׳, קשרו את עיניהם, הובילו אותם לבטן האדמה וציוו עליהם לחצוב ולחפור, בתנאים לא אנושיים. רבים מהחוצבים מתו תוך כדי החציבה, מפציעות ומחנק והותירו משפחות שכולות רבות בדרום לבנון.
07
בשבוע האחרון נרצחו בפיגועי ירי, יהודים יקרים וביניהם בת שבע נגרי, הי״ד, אימא צעירה, שנורתה על ידי מחבלים, מול עיניה של בתה המתוקה, בת ה-12.
בג״ץ צריך סוף סוף לגבות את זרועות הביטחון בכל פעולה שיכולה לתפוס מחבלים לפני יציאתם לפגע ולרצוח. בג״ץ צריך לתת אור ירוק לפעולות הרתעה, הריסת בתים מיידית, הענשה ויד קשה נגד כל מי שמסייע לטרור וכו׳.
במקום לצאת למלחמת הרתעה נגד כוחות הרשע והחמאס אנו עסוקים בריב ובמדון פנימי. מול האיום האיראני והלבנוני מובילי המחאה ממשיכים, בחוסר אחריות, לתקוף איש את רעהו, תוך נפנוף בוטא בנשק הסרבנות הפסול וההרסני ולחסל כל בסיס של לכידות וכל סיכוי להידברות ולאחדות.
בימי הרחמים והסליחות אני פונה לכל מי שלב יהודי פועם בקרבו – הניחו את התוקפנות הפנימית, בואו נדבר. האמת לא נמצאת תמיד בצד אחד.
יחד, נמצא בהסכמה דרכים לתקן את מערכת בתי המשפט… ונשאר אחים לנצח.
שבת שלום של ביטחון אישי וציבורי, חיזוק ההרתעה וקוממיות ישראל. ייהוד הגליל, מיגור ארגוני הטרור. חיזוק לומדי התורה וחיילי צה״ל. ■

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה