אלישע בן קימון

זה בין סמוטריץ' ובין נתניהו

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
הקמת הממשלה שהתפרקה השבוע פירקה את המתיישבים מבפנים. חלקים בהתיישבות התחילו את ימי הממשלה באוהלי מחאה בפתח ביתם של חברי הכנסת מימינה, ואחרים קיבלו החלטה להמשיך כרגיל. כבר בימים הראשונים הקצוות נמתחו עד הקצה עת נחתם 'הסכם אביתר'. מתנגדי הממשלה שראו בפינוי המתנחלים מהגבעה בשומרון זרז לפירוק הקואליציה לא הסכימו למתווה שהוצע. בשיא המחלוקת דמויות משמעותיות בהתיישבות כמו ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, ויו"ר תנועת נחלה, דניאלה ויס, הותקפו ונטען כלפיהן כי אינן ימניות מספיק. ככל שהממשלה הלכה והתקדמה המחלוקות החלו לבעבע החוצה ויצרו בלבול עמוק.
את עיקר האש חטף יו"ר מועצת יש"ע ואיש תקווה חדשה, דוד אלחייני. אלא שמתישהו באזור ינואר גם הפלגים שתמכו בממשלה התחילו להבין כי היא לא מה שחשבו ושעליהם לחשב מסלול מחדש. זה קרה אחרי חודשים שבהם לא אושרו התחלות בנייה ביהודה ובשומרון והסכם אביתר נתקע.
יוסי דגן שמקפיד לטעון כי מעולם לא תמך בממשלה כבר נקט בקו לוחמני וקיים הפגנות נגד הקמת הממשלה. בפברואר גם אלחייני שינה גישה כאשר תקף ישירות את המדיניות של שר הביטחון בני גנץ בכל הקשור לבנייה עבור המתנחלים והפלסטינים.
02
ובמציאות אין וואקום. אט אט החל הציבור מעבר לקו הירוק להתחבר מחדש. הלחצים על סילמן ועל אורבך הפילו את האסימון ובמקביל קרה תהליך נוסף – בקרב ראשי המועצות התחדדה הבנה נוספת והיא כי הבחירות מבחינתם יהיו בין סמוטריץ' ובן גביר לבין נתניהו. אין יותר באמצע מפלגות ימין רך, ומשום כך גורמים בימין החלו להעמיק שורש בליכוד. באותו הזמן בציונות הדתית, בן גביר נוסק בסקרים וסמוטריץ' כבר החל לגבש תוכנית פעולה מסודרת ליום שבו מפלגתו תשוב לקואליציה.
ראשי המתנחלים, בעיקר בחצי השנה האחרונה, מדברים במנוחים של הונאה. הם חשו שהממשלה לא היוותה עבורם כתובת. האם הממשלה הייתה יותר ימין או יותר שמאל? הדעות חלוקות. "בנט עשה עלינו סיבוב. מי שחיפש ימין רך והלך עם בנט התאכזב. זה נגמר. או בצלאל או הליכוד. אין משהו אחר" כך אמר השבוע אחד מראשי המועצות. בהקשר הזה נגיד כי דווקא איילת שקד שנמצאת בקרע אולי הכי עמוק מול בצלאל סמוטריץ' שמרה על כוח מסוים מול ראשי המתנחלים. היא עדיין תצטרך להיאבק על מקומה אך מצבה טוב בהרבה מחבריה למפלגה. במקביל נגיד כי בימינה לא מרימים ידיים, לא ברור באיזו צורה תרוץ המפלגה (אולי שקד בראש) אך לא מקפלים מדפים בשלב זה.
03
אך עוד קודם הבחירות יהיה על המתנחלים לעבור תקופה מורכבת תחת שלטון לפיד. ואכן על הפרק מעבר לקו הירוק מספר החלטות משמעותיות: ראשית, ההחלטה בנוגע למאחז הבלתי חוקי חאן אל אחמר. בג"ץ נתן למדינה עד אמצע יולי להציג פתרונות לסוגיה. בנוסף, גם הסאגה במאחז הבלתי חוקי חומש עדיין על הפרק. נזכיר כי המדינה בתשובתה לבג"ץ ציינה כי המאחז יפונה, רק היא לא אמרה מתי. עתיד הישיבה כרגע לוט בערפל כאשר ידי לפיד על המושכות וגם אישורי הבנייה בידיו. נזכיר כי בחודש מאי האחרון אושרו כ-4000 יחידות דיור אך כבר סביב ספטמבר צפויות להיות מאושרות תוכניות נוספות. שלא נדבר על הביקור של הנשיא האמריקאי, ג'ון ביידן, שבמקום לפגוש את מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר, יפגוש את יו"ר יש עתיד.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה