על הצדיקים

לא טרנדי, מנהיג אמיתי

רב, שקנה דירה קטנה כדי לחסוך בבדיקת חמץ, לא ביקש מעולם אוכל מסוים ולא דיבר טובות על עצמו אף פעם, הפך לסמל של ממש. אייקון יהודי של שנת, 2022 אייקון שרחוק שנות אור מכל מה שניסו ומנסים למכור כמנהיגים.

01
״אבי אבי רכב ישראל ופרשיו״ זעקה הכותרת ביתד נאמן השבוע. זהו השער הקבוע השמור לגדולי הדור ביום פטירתם מאז הרב שך זצ״ל. אבל גם ביתד נאמן יודעים – הרב קנייבסקי היה מנהיג מסוג אחר לגמרי.
תכליתי וקצר, ללא נאום פומבי אחד, ללא סוללת אנשי יח״צ ואסטרטגיה, מאמרי דעה מנומקים, קמפיין או ראיון אחד בתקשורת – הוציא הרב חיים קנייבסקי זצ״ל יותר אנשים לרחוב מכל אחד אחר בישראל. הוא ברח מכל תפקיד או משרה ציבורית, לא העביר כמעט שום שיעור וענה קצרות לכל שואל, יהיה מי שיהיה. בבני ברק וברחוב החרדי הוא הפך למיתוס. כשלכל צרה קשה, התלבטות מסובכת או צורך מיוחד בברכה הכתובת האולטימטיבית הייתה ביתו של הרב. מאות צבאו על הפתח מידי יום וחיכו ארוכות רק כדי לשמוע ממנו ברכה והצלחה ועוד בראשי תבות (בו״ה). ״מופתים״ רחוקים מלהיות חלק מהז׳רגון הלטאי-חרדי ובכל זאת מפה לאוזן עברו הסיפורים. השמועות על רווקים שהתחתנו, עקרות שנפקדו וחולים שהתרפאו פורסמו שוב ושוב מפה לאוזן וזרם הפוקדים את הבית הצנוע ברחוב רשב״ם רק גבר.
כשהפוליטיקאים החרדים היו צריכים את הציבור היה זה תמיד הרב קנייבסקי בפרונט. שתי שורות בכתב ידו בקריאה להצביע ליהדות התורה והתייצבות עם גמרא בכנסי בחירות ענקיים בהם מעולם לא דיבר עשו את העבודה. אבל הציבור לא מטומטם, הציבור החרדי יודע שהרב קנייבסקי לא פוליטיקאי ולא בקיא בסדרי הממשל. מספרים עליו על הרב קנייבסקי, שבכל יום החל משנות ה-20 לחייו היה לומד סדר מיוחד של ״חובות״ שערך לעצמו בכל יום. הלימוד כלל מדי יום תלמוד בבלי, ירושלמי, תוספתא, רמב״ם, טור, שולחן ערוך, נ״ך וזוהר כשבכל שנה בערב חג הפסח בזמן תענית בכורות היה מסיים הרב את הספרים כולם בהשתתפות קהל גדול. בשיחות עם מקורביו מתואר הרב פעם אחר פעם כמי שמעניינת אותו אך ורק התורה. לא עניינו אותו שמות הנכדים או הנינים, לא החדשות בעולם או מצב העו״ש בבנק, רק תורה.
02
אין פריימריז או ועדה בוחרת לתפקיד גדול הדור בציבור הליטאי, אחרי פטירת הרב שטיינמן הכתיר העיתון יתד נאמן את הרב אדלשטיין בתואר ״מרן״ אבל הציבור התחבר לרב קנייבסקי.
הרב, שקנה דירה קטנה כדי לחסוך בבדיקת חמץ, לא ביקש מעולם אוכל מסוים ולא דיבר טובות על עצמו אף פעם, הפך לסמל של ממש. אייקון יהודי של שנת, 2022 אייקון שרחוק שנות אור מכל מה שניסו ומנסים למכור כמנהיגים.
הרב קנייבסקי היה מנהיג של דוגמא אישית. לא צריך לשמוע מה יש לו לומר כי כל אחד יודע פחות או יותר מה יש לו לומר. בשאלות קשות עם צדדים לכל הכיוונים וכשצריכים מישהו שיקבל החלטות בציבור החרדי סומכים על הסייעתא דשמיא ועל החשיבה ללא פניות של הרב בעיניים עצומות. לא על המומחיות שלו בעניינים ציבוריים. הרב לא צריך רטוריקה מיוחדת או טיעונים משכנעים כדי לשכנע מישהו להעריך אותו או לשמוע בקולו. זה קרה לבד. מתוך הערכה טהורה. כך נבנית מנהיגות של אמת.
מסתבר שדווקא בדור שלנו עם כל הרעש וכמות המידע האינסופית שרצה באוויר – יש במדינת ישראל מיליונים שמעריכים תורה, פשטות וקדושה. וההערכה הזו היא יותר מלכל אדם אחר שחי פה. זה מפעים וממלא בתקווה.
אשרי העם שככה לו.
03
יש שופטים בבאר שבע.
הבטחתי לעדכן בנעשה במשפט על הנשק שהוחרם לי בבניית מעלה פולה. שמח לעדכן כי אחרי טיעונים משכנעים ונמרצים של ידידי עורך הדין נתי רום מארגון חננו, השופט רון סולקין מבאר שבע גלגל את משטרת רהט מכל המדרגות, הכריח אותם להחזיר לי את הנשק וכמעט ופסק להם הוצאות משפט. מקווה שילמדו להבא.

עוד במדור זה

״מתהלך בתומו צדיק אשרי בניו אחריו״

״מתהלך בתומו צדיק אשרי בניו אחריו״

מה ניתן לומר על סבא? על נשמה כלל ישראלית שכזו,…
מיומנו של תלמיד

מיומנו של תלמיד

01 01:30 בלילה. שעה שבה ערים חיילים העומדים על המשמר,…
"זה טוב לעם ישראל?"

"זה טוב לעם ישראל?"

פטירתו של זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן זצ"ל.…
להיות מאוהב בתורה

להיות מאוהב בתורה

גאון בתורה ובמידות 01 כשהגעתי ביום הראשון של שיעור א'…
מדברים על הרב אברום שפירא

מדברים על הרב אברום שפירא

הרב אריאל בראלי הוא רב המועצה המקומית בית אל וראש…
הרב מאיר יהודה גץ זצ״ל

הרב מאיר יהודה גץ זצ״ל

יום ראשון כ"ג אלול, היה היום בו עלה הרב מאיר…
12 שנים להסתלקותו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל

12 שנים להסתלקותו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל

הכסא של נפוליאון לפני שנים מספר, בארץ ישראל הקדושה בעוד…
מאיר האורות, הרב אליעזר ולדמן זצ"ל

מאיר האורות, הרב אליעזר ולדמן זצ"ל

יאור דמותו ואישיותו של הרב אליעזר ולדמן זצ"ל לא יהיה…
30 שנה להטמנת עצמותיו של הרב מוהליבר במזכרת בתיה

30 שנה להטמנת עצמותיו של הרב מוהליבר במזכרת בתיה

מדינת ישראל מעלה לא רק את עצמות לוחמיה אלא אף…
Scroll to Top
גלילה למעלה