שליפות

אחד על ארבעה

לקראת הבחירות והדרישה לאיחוד של מפלגות הימין כינסנו את ראשי עוצמה יהודית, המפלגה שהייתה חלק מאיחוד מפלגות הימין ופרשה לאחר שלטענתם זכו ליחס לא הוגן מחבריהם באיחוד.
ברוך מרזל, מיכאל בן ארי, בנצי גופשטיין ואיתמר בן גביר, כולם תלמידיו של הרב כהנא, זכורים כמי שניסו בכל בחירות להיכנס לכנסת. למעט פעם אחת, שבה נכנס מיכאל בן ארי מטעם חזית יהודית לאומית לאיחוד הלאומי בתשס"ט, לא היו נציגי המפלגה בכנסת, אך קולם נשמע היטב מחוץ לה.

מיכאל בן ארי (56) הוא יו"ר עוצמה יהודית, ד"ר ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה, חוקר ימי בית שני, מלמד בישיבת הרעיון היהודי, מרצה וחוקר במכללת אורות. הוא הקים את המדרשה לידע המקדש, היה ח"כ בכנסת ה-18, ועוזרו הפרלמנטרי היה איתמר בן גביר. בבחירות הקודמות נפסל בן ארי מריצה לכנסת.
ברוך מרזל (60) נפצע בלבנון בקרב עם אנשי קומנדו סורים וחיסל אותם. היה מזכירו של הרב כהנא בכנסת ופעיל בתנועתו וכן היה פעיל מרכזי בגוש אמונים ובהקמת ההתיישבות ביו"ש. מזוהה עם היישוב היהודי בחברון ועם מערת המכפלה. הקים את הכנסת האורחים בחברון, וכל חייל ששירת בחברון מכיר את הצ'ולנט של מרזל.

אין סיבה למדינה יהודית אם אין פרהסיה ציבורית בשבת. אין סיבה למדינה יהודית אם אנחנו מפרים את כל הכללים של המשפחה היהודית, שהיא סוד הקיום של העם היהודי. מי שבא לרסק את זה, בא לרסק את העם היהודי.

איתמר בן גביר (43) התחיל את פעילותו הפוליטית בתנועת כך כשהיה בן 14, ומאחוריו רזומה עשיר של תיקים בגין הפגנות ומחאות. ברובם יצא זכאי. בעקבות המלצה של השופט ברק למד משפטים, ובה בעת שימש עוזר פרלמנטרי של ד"ר מיכאל בן ארי. נאבק על הסמכתו לאחר התנגדות של השמאל, וניצח. פתח משרד עורכי דין מוביל ועומד מאחורי מאות הצלחות, ובראשן זיכוי הנאשם בפרשת הצתת הדורמיציון לאחר שבית המשפט פסל את הודאתו בשל עינויים.
בנצי גופשטיין (50) הוא יו"ר ארגון להב"ה למניעת התבוללות בארץ הקודש. הוא ואשתו ענת משקיעים את מרב כוחם להצלה ולשיקום של בנות יהודיות שהיו בקשר עם ערבים. למד בישיבת הרעיון היהודי של הרב כהנא עם ד"ר מיכאל בן ארי.

מהי עוצמה יהודית?
מיכאל: "השילוב של מצד אחד זקיפות הקומה היהודית של עם ישראל ששב לארצו ולא מתרפס עוד בפני הגויים לאחר שהקב"ה קיים את הבטחתו וחזרנו למרחבי ארצנו, ומצד שני זהירות מהסכנות שאורבות לפתחנו ואי-הטמנת הראש בחול. לא רק ה'עשה טוב' של ההתיישבות והאחיזה בארץ אלא גם ה'סור מרע' מהאיומים הפנימיים שיש עלינו. אנחנו לא מתעלמים מהם.
"שמירה על הזהות היהודית של המדינה, על האופי היהודי מפני מי שמתנכל לתשתית שמחזיקה את הסיבה לקיום של המדינה היהודית. אין סיבה למדינה יהודית אם אין פרהסיה ציבורית בשבת. אין סיבה למדינה יהודית אם אנחנו מפרים את כל הכללים של המשפחה היהודית, שהיא סוד הקיום של העם היהודי. מי שבא לרסק את זה, בא לרסק את העם היהודי.
"עוצמה יהודית זו לא רק לאומיות אלא גם יהדות. מה שמיוחד בנו זה שאנחנו לא מתייפייפים, אנחנו לא מתעלמים מבעיות. אנחנו אומרים דברים שאחרים לא מעיזים לשים על השולחן. הם אומרים שהתבוללות זו שואה וחוזרים בהם, אנחנו אומרים שהתבוללות זו שואה ולא חוזרים בנו".

איתמר: "אנחנו ייחודיים בתפיסות שלנו ובחיוניות של כל המערכת הפוליטית בעוצמה יהודית. בע"ה כשניכנס לכנסת השינוי יהיה גדול כי נגרור את כל המערכת לשיח אחר, לכיווני פעולה אחרים ולמציאות אחרת.
"אם עוצמה יהודית בפנים, נתניהו יותר ימני, וכל מי שמימין לנתניהו יצטרך להיות ולפעול הרבה יותר מהיום. לצערנו ממשלת ישראל, ממשלת הימין שהייתה כאן לאורך כל השנים האחרונות, לא פעלה כמצופה. אנחנו רואים היום את חאן אל אחמר, את התגובה הרפה נגד עזה, ששורפים לנו דרום שלם ואפס הרתעה כלפי האויבים, ולכן אנחנו מאמינים שאם עוצמה יהודית תיכנס לכנסת, ובע"ה תהיה גם לשון המאזניים, זה ישנה את כל התמונה כולה".

 

מיכאל בן ארי: "אין סיבה למדינה יהודית אם אין פרהסיה ציבורית בשבת. אין סיבה למדינה יהודית אם אנחנו מפרים את כל הכללים של המשפחה היהודית, שהיא סוד הקיום של העם היהודי. מי שבא לרסק את זה, בא לרסק את העם היהודי."

 

איתמר בן גביר: הכול תלוי בידידים שלנו. אם ירצו ויפנימו שצריך לתת מקומות שתואמים את הקהל שאנחנו מביאים, מעולה, ואם לא, נרוץ בעוצמה. נקווה שאף אחד לא ינסה אותנו

ברוך: "עוצמה יהודית היא התנועה היחידה שמחברת את כל סוגי האנשים שהם בעד תורה, בעד עם ישראל ובעד ארץ ישראל. מחב"ד עד הפלג הירושלמי, דתיים-לאומיים, חילונים ומסורתיים, כל הסוגים מתקבצים סביב האמת של עוצמה יהודית. אני חושב שחוץ מהליכוד, שהוא תנועה הרבה יותר גדולה, לא תראה פסיפס כזה בשום מקום אחר. אצלנו יש אנשים שכל מה שמטריד אותם זה עם ישראל ותורת ישראל. ללכת לפי מה שהיהדות אומרת".

בנצי: "עוצמה יהודית זו גאווה יהודית, לא להתפשר, לא להגיד משהו ולסגת ממנו. להיות גאה ביהדות ולהיות ימין אמיתי שמאמין בה' ולא מפחד ממה שיגידו הגויים והשמאלנים".
האם העזיבה שלכם את איחוד מפלגות הימין סופית?
ברוך: "לא עזבנו. מהרגע הראשון הם לא עמדו בהסכמים ופגעו בכבשת הרש הקטנה שלנו. הם לא עמדו בהסכם, ואנחנו הבנו שהם לא רוצים אותנו וחזרנו לפעול כמו שפעלנו תמיד".
איתמר: "בהחלט נפגענו קשות מכל ההתנהלות של איחוד מפלגות הימין. התחושה הייתה שהשתמשו וזרקו. אם היה צריך עוד הוכחה, החשיפה האחרונה של הפנייה שלהם לנתניהו להוריד את השם שלנו מהמשא ומתן הוכיחה זאת. אבל אחרי כל זה לא נתנו גט כריתות, אנחנו בעד חיבורים. אך כל חיבור שיהיה, צריך שיהיה הגון וראוי ושעוצמה יהודית תקבל בו את המקומות הראויים. היום במערכת הפוליטית כולם מבינים שבלי עוצמה יהודית בפנים עלולה לקום ממשלת שמאל".

לרוץ עם שקד זו אופציה?
בנצי: "אנחנו לא פוסלים שום אפשרות".
ברוך: "מאחר שאנחנו לא רואים את עצמנו קרובים לאף אחת מהתנועות הקיימות, כבלוק טכני אנחנו יכולים לרוץ עם כל מי שלא יפגע בעקרונות שלנו".
איתמר: "יש לי הערכה אמיתית לאיילת שקד. יש בינינו מחלוקות אידאולוגיות, אבל רב המשותף על המפריד. היא עשתה קדנציה טובה כשרת משפטים, ואני בהחלט לא פוסל חיבור איתה. חיבור גדול לדעתנו יכול למנוע הקמת ממשלת שמאל".

ומה עם מפלגת נעם?
בנצי:
 "את הערכים של מפלגת נעם על משפחה נורמלית אנחנו מרימים כבר שנים. אנחנו הראשונים שהפגינו נגד מצעד הגאווה, ואנחנו מזמינים את מפלגת נעם להצטרף אלינו לגוש".
ברוך: "אנחנו לא פוסלים שום חיבור עם אף אחד, ודאי לא עם מי שיש לנו קווים רבים משותפים איתו".
למה צריך את מפלגת עוצמה יהודית? אין מספיק מפלגות במגזר החרד"לי?
מיכאל: "אחד הדברים שאי אפשר להגיד עלינו הוא שאנחנו מגזריים. אנחנו לא מגזריים. את הנושא של אסון המסתננים היינו הראשונים שהעלינו בכנסת. אנחנו העלינו את זה לסדר היום הציבורי, זה לא עניין את הציונות הדתית. אנחנו נהיה בלוד במקום שבו יש מצוקה, אנחנו נהיה בעפולה גם אם בג"ץ נלחם בהם, אנחנו נהיה למען תהילה נגר, ולא נעמוד מנגד כשיענו ילדים יהודים כדי להתייפייף בעיני מישהו".

 

בנצי גופשטיין: אנחנו לא קיצוניים. אהבת ישראל זה לא קיצוני, הרבי מקוצק אמר שרק סוסים הולכים באמצע, האנשים הולכים בצדדים. אם זה אמת, צריך לעשות. זה לא עניין של קיצוניות

 

בנצי גופשטיין: אנחנו לא קיצוניים. אהבת ישראל זה לא קיצוני, הרבי מקוצק אמר שרק סוסים הולכים באמצע, האנשים הולכים בצדדים. אם זה אמת, צריך לעשות. זה לא עניין של קיצוניות

איתמר: "מסתבר שאנחנו מדברים לעם ישראל בצורה הרבה יותר מובנת מכל מיני גורמים שחושבים שהם מחוברים לעם ישראל, אבל כשהם הולכים להתראיין הם מדברים במושגים אחרים לגמרי שלא מבינים אותם. אנחנו מדברים בגובה העיניים לכל ישראלי וישראלית בכל מקום, ודווקא החיבור של עוצמה יהודית מצליח להלהיב גם חילונים וגם חרדים שלכאורה רחוקים מהציונות הדתית. עוצמה יהודית מגלמת את החיבור ואת הקירוב לבבות.
"דווקא התפיסה שאנו קיצוניים לא עומדת במבחן המציאות. צריך להגיע לכנסים שלנו. עשינו סטטיסטיקה של המצביעים שלנו, ויש לנו עשרות אלפי תומכים מהשכונות. השפה שאנחנו מדברים מובנת ויכולה להתחבר לכל עם ישראל".
ברוך: "המנוע של עוצמה יהודית הוא אהבת ישראל. הרב כהנא החדיר בנו אהבת ישראל: תתחיל בזה שאתה אוהב את היהודים, אתה יכול לשרוד מה שכל אחד עבר פה. אתה רואה את בנצי, עם הרדיפה המשטרתית עליו, את מיכאל, שיום אחרי שנפסל חזר לפעילות, את איתמר, שמשמיצים אותו בתקשורת. כולם פה לא באו בשביל לקבל, הם באו בשביל לתת".
איתמר: "הזכירו כאן את הפסילה של מיכאל; בפסילה של מיכאל צריך לעשות חשבון נפש בציונות הדתית. מי שהובילו את גל ההשמצות נגדנו הם כל מיני גורמים דווקא מהציונות הדתית, כנראה ניסו לרקוד מה יפית. אבל אותם גורמים צריכים להבין: לא לעולם חוסן. היום זה אנחנו ומחר זה יכול להיות כל אחד אחר, אפילו מלב ליבו של המחנה. הסיפור שקרה עם הרב רפי פרץ ממחיש את זה".
ברוך: "אנחנו הראשונים שיצאנו להגנתו למרות כל מה שקרה. אפילו מהמפלגה שלו לא הגנו עליו".בנצי: "עד שהוא חזר בו".

איתמר: "צריך להבין את מוסר ההשכל מהסיפור הזה. גורמים מהבית היהודי כל הזמן דאגו מה יהיה הדימוי שלהם, מה יקרה אם יראו אותם מצולמים עם בן ארי או עם מרזל. הגורמים אמרו על ברוך ובנצי שהם לא יכולים לרוץ באותה רשימה כי זה לא נראה טוב, אבל הציבור רואה את זה הפוך. דווקא מי שמנסה להראות כמה הוא יפה וכמה הוא נחמד בסופו של דבר הופך להיות הלא אהוד ולא נחמד בקרב כל מיני ציבורים".

האם אתם לא חוששים מפסילה של ארבעתכם? אתם לא כל כך אהודים על רשויות המשפט.
בנצי: "קודם כול, איתמר קיבל הכשר מבית המשפט העליון, גם ברוך מרזל הוכשר כמה פעמים. מיכאל ירוץ עוד פעם, ואני אחליט בהמשך".
איתמר: "לגבי ההחלטה של בית המשפט העליון, קראתי את פסק הדין בעניין מיכאל והתביישתי, אני אומר זאת כמשפטן. האפליה והאכיפה בררנית, העובדה שאותו הרכב שפסל את מיכאל הכשיר את שונאי ישראל שהבאנו לבית המשפט הקלטות שלהם שבהן הם שוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. אבל אני חושב שדווקא הפסילה של מיכאל הגבירה את הביקורת על בית המשפט העליון וחידדה את ההבנה במחנה הימין שצריך שינוי. היום אין ח"כ אחד במחנה הימין שלא סבור שצריך להיות שינוי מהותי בבית המשפט העליון".
האם לא חשבתם למתן את דעותיכם? הרי רבים בציונות הדתית מסכימים איתכם בחלק מהדברים אך חוששים מהקיצוניות שלכם.
בנצי: "אנחנו לא קיצוניים. אהבת ישראל זה לא קיצוני, הרבי מקוצק אמר שרק סוסים הולכים באמצע, האנשים הולכים בצדדים. אם זה אמת, צריך לעשות. זה לא עניין של קיצוניות".
ברוך: "הרב כהנא היה אומר לנו: 99 אחוז אמת זה שקר. אנחנו הורגלנו לומר אמת".

 

ברוך מרזל: מאחר שאנחנו לא רואים את עצמנו קרובים לאף אחת מהתנועות הקיימות, כבלוק טכני אנחנו יכולים לרוץ עם כל מי שלא יפגע בעקרונות שלנו

איתמר: "זה שוב הנתק בין האמירה לציבור: במערכת הבחירות האחרונה אמרו לי במטה השטח של איחוד מפלגות הימין: סע לישיבה בדימונה, לחבר'ה בנחלים, לגוש עציון, הפעילים של הציונות הדתית חייבים אותך. יש לכם עוד חברי כנסת, אמרתי להם, אני עובד 18 שעות ביממה, תנו לי לסיים את יום העבודה ב-2:00 לפנות בוקר ולא ב-4:00. אבל הם ענו לי שהחבר'ה בישיבות מזדהים דווקא איתי ורוצים שאני אבוא לדבר.
"מדהים, בכל ישיבות הציונות הדתית, באולפנות, בריכוזי האוכלוסייה ואפילו בגבעת שמואל וברעננה מזדהים עם העמדות של עוצמה יהודית. להגיד שבציונות הדתית מסתייגים מחלק מדעותינו זה לא נכון. אנחנו מרגישים את השטח, אנחנו מסתובבים הרבה מאוד במוקד של הציונות הדתית וחשים את האהבה. להגיד שהציונות הדתית נגדנו זה לא נכון, נהפוך הוא. אנחנו מקבלים הרבה אהבה מהציבור, ועכשיו הגיע הזמן שגם הפוליטיקאים של המגזר יכירו בחשיבות שלנו".
אז בבחירות הקרובות תרוצו במפלגה משותפת עם חיבור אחד גדול?
איתמר: "אנחנו מקווים ומאמינים בחיבור גדול, וכבר ראינו שאפילו כאשר התחברנו רק עם הבית ותקומה הבאנו הצלחה, אבל הכול תלוי בידידים שלנו. אם ירצו ויפנימו שצריך לתת מקומות שתואמים את הקהל שאנחנו מביאים, מעולה, ואם לא, נרוץ בעוצמה. נקווה שאף אחד לא ינסה אותנו"

עוד במדור זה

שליפות

שליפות

אבא איש חינוך. אומרים שהקשר לאבא משתקף בקשר עם הקב״ה…
שליפות

שליפות

אבאג׳ק סיאלום. נולד בתוניס ובהמשך היגר בגיל שמונה לצרפת עם…
שליפות

שליפות

אבאגיבור. חושב עליו בכל יום. אבי ז״ל נפצע בקרב עם…
שליפות

שליפות

אבאאינטלקטואל, למדן.אימאהעוגן של המשפחה, מורה בנשמתה, מנהלת בית ספר, בשלנית.…
שליפות

שליפות

אבאזאב. פתח אותי לעולם הכלכלה. משתכנע מכל טיעוני הימין, אבל…
שליפות

שליפות

אבא האבא הכי טוב בחיים, רחמים טסה. אבא שלמדתי ממנו…
שליפות

שליפות

אבא תותח, דוגמה אישית, יציבות, ביטחון, אכפתיות, קשיחות, אהבה, השראה,…
שליפות

שליפות

ההוריםדוד ואסנת. בעלי תשובה, עלו מאוסטרליה מתוך ציונות ואהבה לארץ.…
שליפות

שליפות

אבא אבא עלה מדרום אפריקה בגיל 19-20 אחרי מלחמת ששת…
שליפות

שליפות

אבאאהרן, יליד העיר יזד בפרס. עלה לארץ בשנת 1958. חשמלאי…
שליפות

שליפות

אבאמשה, בן לחלוצי כפר פינס. חקלאי בנשמה.אימאמלי, שורדת שואה שהטביעה…
שליפות

שליפות

אבאאבי היקר משיח. יליד שכונת הבוכרים בירושלים של שנות ה-40,…
שליפות

שליפות

אבא אהרון. אימא שושנה. החצי השני שרית. המשפחה עלמה (9),…
שליפות

שליפות

אבאגדל במוסקבה ולמד אומנות. עלה לארץ בראשית שנות ה-90.אימאגדלה בברדיצ'ב,…
שליפות

שליפות

אבאהוא ההוכחה שעם הרבה אמונה וכח רצון אפשר להתגבר על…
שליפות

שליפות

אבא יהושע. גדול הדור שלי. ממנו ספגתי אהבה לעם, לארץ…
Scroll to Top
גלילה למעלה