ברוח הזמן

מלחמת הקוממיות של מדינת ישראל עדיין לא תמה

לרגל ימי הזיכרון והעצמאות, התיישבנו לשיחה עם פנחס ולרשטיין, מי שהיה ראש המועצה האזורית מטה בנימין במשך שלושה עשורים. דיברנו, על ההתיישבות ביהודה ושומרון ומחוץ להם, על נוער הגבעות, על ייהוד הגליל והערים המעורבות, וגם - למה לא פוליטיקה: "קשה לי עם הזהויות"

פנחס ולרשטיין

לרגל יום הזיכרון, ומיד לאחריו יום העצמאות, בחרנו לשוחח עם אחת מהדמויות המזוהות ביותר עם התיישבות ביהודה ושומרון, וכפי שתגלו בשורות הבאות, גם מחוץ להם. פנחס ולרשטיין, 73, הוא אחד השמות הבולטים ביותר בהתיישבות, גם היום לאחר 12 שנים בהן הוא לא בתפקיד התיישבותי של ממש באזור.
ולרשטיין נמנה על דור המייסדים של תנועת גוש אמונים המפורסמת. בהיותו בן 26 היה בין מייסדי היישוב עפרה שבמועצה אזורית בנימין, אשר בראשה עמד בשנים 2008-1979. בנוסף, עד 2010 כיהן במשך שנתיים כמנכ"ל מועצת יש"ע ובאותה שנה מונה לאחראי על ההתיישבות בנגב ובגליל של תנועת "אמנה". בשנת 2011 גויס ולרשטיין על ידי השר לפיתוח הנגב והגליל דאז, סילבן שלום, בכדי לתרום מניסיונו ביו"ש להבאת אנשים לנגב ולגליל.
״הישוב צמח בעשרות אחוזים״
במהלך השנים מאז פרישתו ממועצת יש"ע, סייע ליישובי הדרום הסמוכים לרצועת עזה, אך הפעילות שלו באזור נותרה עלומה יחסית ולא מוכרת לציבור הרחב. "היתה לי הזכות, במסגרת 'נגב-גליל', לסייע לבניה וצמיחה של יישובי הספר בעיקר בעוטף עזה", הוא אומר לנו. "המעבר מ'מה עושה המתנחל הדוס שאוכל ערבים לארוחת הבוקר אצלנו בקיבוצים’, היה חוויה מרתקת. כלומר, בעקיפין זכיתי להתחבר לחברה הישראלית, לאנשים שאני מעריץ אותם כחלוצים גם אם תפיסת העולם הפוליטית שלהם אינה זהה לשלי״.
ולרשטיין היה שותף למעבר של חלק מהישובים ממשבר מאוד קשה כתוצאה ממבצע ״צוק איתן״. הוא מספר על התקופה הקשה שחוו הישובים הסמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה באותה תקופה, ועל המשמעות עבור הישובים שנמצאים קילומטרים בודדים בלבד מעזה. ״קיבוץ כמו נחל עוז לדוגמה, עבר משבר ועזיבה מאוד גדולה. מיד אחרי צוק איתן, בכיתות ז’-י״ב היו תלמיד אחד ותלמידה אחת בלבד. היום הישוב פורח ויותר מאשר הכפיל את עצמו, הישוב צמח בעשרות אחוזים״.

אש בוערת בחנות ברחוב
טרקטור חורש באדמה

כיצד סייעת להם?
״לעבוד איתם ולהיות שותף לפתיחת מכינה קדם צבאית במקום, בלי לשנות את אופיו של הישוב. כאשר פתאום מגיעים 21 בחורים ובחורות צעירים לישוב שהוא די בדיכאון – זה מוביל מיד לתנופה של שיפוץ דירות, לקליטת צעירים. לאחר מכן פעלנו בשיטת הישובים ביהודה ושומרון – לא לחכות למשתכנים אלא לבנות בתים שיבואו בהמשך. הדבר הנפלא שקרה זה שבכל היישובים ללא יוצא מהכלל, אם זה קיבוץ ארז, כפר עזה, ניר עוז או נחל עוז ועלומים – הגיעו צעירים ולא שינו את אופי הישוב. בזה עסקתי רוב השנים. ממש המשך עשיה של התיישבות עד היום״.
לאחרונה התבקש ולרשטיין להיות יועץ חיצוני לאוסנת קמחי, ראש המנהל לבנייה כפרית במשרד השיכון. ״אני משתתף בחיזוק ההתיישבות ברמת הגולן״, הוא אומר על פעילותו בימים אלה. ״שיטת הבניה בה עשינו שימוש ביהודה ושמרון לא היתה מוכרת בדרום ואינה מוכרת גם ברמת הגולן. אני מנסה להדביק אותם באותה התלהבות ואותו מרץ שצריך לצורך האמונה וההבנה שהיישובים חייבים לגדול ככל האפשר״.
״אנחנו לא כל כך מבינים את רמת מסירות הנפש שם״
מה למדת במהלך השנים האלה?
קודם כל למדתי להעריך את האנשים שמוכנים לחיות באווירה של שניות בודדות עד לרגע שהפצצה מתפוצצת. אתן לך חוויה אישית שתמחיש: בנחל עוז מרגע שיש ‘צבע אדום’ ייקח במקרה הטוב שתיים עד ארבע שניות עד שהמרגמה תתפוצץ. אני זוכר בוקר אחד בעפרה, אני רואה התראת צבע אדום ולאחריה הודיעו שזו היתה התרעת שווא. צלצלתי לאחת המשפחות ואמרתי ‘איזה יופי שזה היה שווא’. הגברת התפרצה בבכי נוראי ולא נרגעה. לא הצלחתי להבין למה. החלטתי שאני יוצא מעפרה לנחל עוז והתקשרתי אליה בדרך, היא הסבירה ואמרה לי משפט מחץ: ‘אתה לא מבין? אני בחרתי על איזה מהילדים שלי לשכב ולהגן עליו ואת איזה להפקיר’״.
״אנחנו לא כל כך מבינים את רמת מסירות הנפש שם. אז הם לא מצביעים כנראה למפלגות להן הייתי רוצה, נכון. אבל האם אני מסוגל לראות בהם חלוצים ולשרת אותם – זאת השאלה. זאת חוויה מכוננת מבחינתי. יש חלוצים נוספים״.
״לייהד הן את הגליל והן את הערים המעורבות״
בראיון לעיתון ״מעריב״ שהתקיים בנובמבר 2021, אמר ראש אט"ל הפורש, אלוף איציק תורג'מן, כי בתרחיש הפרעות הבא, כוחות צה״ל לא יעברו בוואדי ערה בשל החשש ממהומות. השבוע פורסם ב״ישראל היום״ כי לראשונה כוחות הביטחון יתרגלו תרחיש לחימה בוואדי ערה על רקע המצב הביטחוני. הכוחות ידמו את סגירתו של ציר 65, לצורך מעבר של כוחות השתלטות ויחידות מיוחדות לטיפול בהפרות סדר. מתחילת הרמדאן גייסה המשטרה שש פלוגות מג"ב, והתוכנית היא לגייס שתי פלוגות נוספות בהוראת הדרג המדיני.
מה אתה חושב על המצב היום בגליל, בנגב ובערים המעורבות?
״אתה נוגע בנקודה מאוד כואבת ששווה חשבון נפש. כאשר אלוף אומר שבזמן מלחמה צה״ל לא יוכל לעבור בוואדי ערה, למרות התיקון שצה״ל אמר שיוכלו לעבור כי הוא יכשיר כוחות – בעצם האלוף אומר שיש בתוכנו גיס חמישי, וצריך להתמודד עם זה. משימה לא פשוטה. באופן דומה, מה שהיה בפרעות בלוד והערים המעורבות, אי אפשר לטייח את מה שקרה בתחומי מדינת ישראל. לכן, פרק חשוב בנושאים האלה, זו המשימה של לייהד את הגליל והן את הערים המעורבות. מדינת ישראל האולטרה-דמוקרטית לא מעזה לדבר על יהוד הגליל וגם לא על יהוד לוד. המאבק על ארץ ישראל לא הסתיים. טרומפלדור, וחז״ל לפניו, אמר ש’במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון – שם יעבור גבולנו’ – הוא אמר את זה 70 שנה לפני קום המדינה. אין ספק שההתיישבות והמשימות הלאומיות בתוך מדינת ישראל חשובות לא פחות״.

הזכרת את המחרשה והגבול. במהלך השנים היית שותף בהקמתם של עשרות יישובים בבנימין שחלקם הפכו אחר כך למועצות מקומיות. מה עם נוער הגבעות ביהודה ושומרון? מוציאים אותם מתוך השיח הלגיטימי.
״עזוב. צריך להיזהר בהגדרות. יש חוות בודדים שצריך לשאת את אנשיהן על כפיים, הן אמתיות ועוסקות בנושא הזה. יש כאלה שזה רק לצורך הכרזה על זכותנו על הארץ, לא צריך לזלזל אבל זו לא התיישבות. 

נוער הגבעות, אני מחלק בין אלה שהם אנשי אמת – בונים חוות, משקיעים ומתמידים ונמצאים בשטח, לבין אלה שרוצים להגדיר את זכותנו על הארץ. אז בסדר, זה לא דבר רע אבל זה לא מביא התיישבות״.

מה עם ההתיישבות הצעירה? 

״ברובה היתה חייבת להיות מוסדרת, זה לא קורה מסיבות טכניות או לחצים בינלאומיים. עשהאל למשל חייב להיות ישוב מוסדר. יש ישובים שחלקם גם אם מתעלמים מהם ממשיכים לגדול. אני לא רוצה לנקוב בשמות כי אולי מחר ‘המנהל האזרחי’ יפעל נגדם. אני בהחלט חושב שהתיישבות כמו בקדם-ערבה וכד’ – זאת בושה למדינה שהם עדיין לא מוכרים, בין כישובים ובין כשכונות של ישובים ותיקים. ברור שמדובר בהתיישבות, בעשיה התיישבותית, לאומית, גאווה של עם ישראל לראות את הדברים האלה. הם מצליחים ובונים בתי קבע בעשרות ובמאות״. 

 

״קשה לי עם הפוליטיקה״

נעשה מעבר חד לימי הזיכרון והעצמאות. בעצמך נפצעת במלחמת ששת הימים, ובתור ראש מועצה ליווית משפחות רבות שיקיריהן נפלו בקרב או נרצחו בפיגועים.

״נפצעתי במלחמת ששת הימים, בחור צעיר, אבל אני מוכרח להגיד שבימים אלה אני חווה פחות את הבעיה שלי. אם בכל מדינת ישראל היו באינתיפאדה השניה, להערכתי, 1,100-1,200 חללים, רק במטה בנימין לבדה היו מעל 100. בכל הבתים האלה, ראיתי שליחות להיות עם המשפחות בתחושותיהן הקשות, ללוות את היישובים ולראות את החוסן המדהים שלהם. לפעמים אומרים לי ש’במותם ציוו לנו את החיים’ זה מן הפה אל החוץ, אבל כאשר משלמים מחיר דמים כזה ומקבלים חיזוק ממשפחות שכולות, זו לא העוצמה שלך, זו העוצמה שלך כשליח ציבור. כבוד וגאווה להיות שליח של הציבור בזה״. 

ולרשטיין ממשיך ומספר על השנים הקשות ההן: ״בבנימין היו חמש משפחות שלפחות שני בני הזוג נרצחו, לפעמים זה עם ילדים. בין אם זה סחיווסחורדר…״, ראש המועצה לשעבר נעצר בכאב רב כשהוא מזכיר את המשפחה מהישוב נריה, שבאוגוסט 2001 נרצחו ההורים ושלושה מילדיהם בפיגוע הקשה במסעדת "סבארו" בירושלים. ״אלה המשפחות שמחייבות אותנו להבין את המסר שאסור לנו לשכוח, שהמטרה שלנו להיות חלק מהחברה הישראלית. כמו חלוץ צריך להיזהר בזה, כי החלוץ צריך לעבור לפני המחנה ולא להתנתק ממנו, אלא להוות דוגמה. אני חושב שההתיישבות ביהודה ושומרון והגרעינים התורניים הם מושא להערצה ודוגמה. חייבים להמשיך את השליחות הזאת. הלפיד חייב לעבור לדורות הבאים. מלחמת הקוממיות של מדינת ישראל עדיין לא תמה״. 

ממש לסיום. למה אף פעם לא ראינו אותך בפוליטיקה? 

״קודם כל קשה לי עם הפוליטיקה, קשה לי עם האנשים, עם הזהויות. דבר שני, באחריות אני אומר, גם אם הייתי בפוליטיקה שום דבר לא היה יכול להתחרות עם הזכות להיות ראש המועצה האזורית מטה בנימין ושליח של הציבור הזה״.

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…