אלישע בן קימון

חאן על הזמן

מאחורי איד ומשפחתו היושבים בחאן יש מערכת בינלאומית, שמנהלת את המאבק. מדינות אירופה הזרות מפעילות לחץ מדיני על ישראל בעולם. הן משקיעות כספים רבים בחאן ומעודכנות משפטית על המתרחש. עם השנים הפך איד לחייל שבקצה, לכלי ביד היוצר, של כוחות גדולים ממנו בהרבה. סביר להניח שאם הסוגייה הייתה מנוהלת מתחת לרדאר היא הייתה נפתרת לפני שנים

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
מה כבר לא נכתב על סוגיית חאן אל אחמר. החאן שנמצא מזרחית לירושלים, בו חיים בדואים פלסטינים, הפך עם השנים למוקד עלייה לרגל. פוליטיקאים, פעילי שמאל, פעיל ימין, הקהילה הבינלאומית ומי לא. כולם עולים לחאן, מצטלמים בשטח ומבהירים טענה. הטיפול והעיסוק בחאן (שחרג מכל פרופורציה אגב), חושף כל פעם מחדש את הפער שבינינו לבין מנהיגינו.
הפער שבין האמת למילה. בין הסיסמא לתוכן, ובין ישראל לעולם. בתחילת השבוע הודיע משרד החוץ לבג"ץ (למה דווקא משרד החוץ?) כי המדינה מבקשת עוד דחייה בפינוי התושבים. מדובר על דחייה עשירית בעתירה האחרונה, שהיא העטירה השישית שהגישה עמותת "רגבים" בענין.
"בהתבסס על עבודת מטה בין סוכנותית, הכוללת חוות דעת מדינית של משרד החוץ, המדינה תגיש בקשת דחייה של חצי שנה בפינוי ח'אן אל-אחמר". כך נכתב בהודעה.
נתחיל מהסוף, הסיכוי שחאן אל אחמר יפונה מתישהו קלוש. אחרי שלב הדחיות, שימרח, ימצא פתרון שישאיר את הפלסטינים במקום והסוגיה תהפוך לפריט טריוויה. נחת לא תהיה לאף אחד מהאירוע. אבל אולי עדיף שכך.
02
לפני כמה שבועות בקרתי בחאן ופגשתי את איד, מוכתר הכפר, שסיפר על הלחץ שאדיר שבו הוא נתון מצד הרשות הפלסטינית. ברמאללה מפצירים בו להישאר במקום, ולא להסכים להצעות הפשרה מצד ישראל. זאת למרות שהחאן נמצא בשטח c על אדמות מדינה והבנייה בו נעשתה באופן בלתי חוקי, שכאמור בג"ץ פסק כי על המדינה לפנותו.
מאחורי איד ומשפחתו היושבים בחאן יש מערכת בינלאומית, שמנהלת את המאבק. מדינות אירופה הזרות מפעילות לחץ מדיני על ישראל בעולם. הן משקיעות כספים רבים בחאן ומעודכנות משפטית על המתרחש. עם השנים הפך איד לחייל שבקצה, לכלי ביד היוצר, של כוחות גדולים ממנו בהרבה. סביר להניח שאם הסוגייה הייתה מנוהלת מתחת לרדאר היא הייתה נפתרת לפני שנים.
לכל מאחז, או התיישבות בלתי חוקית, ביהודה ושומרון, ישראלית או פלסטינית, יש נקודה שאם הוא מגיע אליה פינויו נשקל על-פי שיקולי רוחב שאינם קשורים למאחז. כך חאן אל אחמר. במצב כיום ברור שפינוי החאן, אם יתרחש, יסב נזק מדיני-הסברתי לישראל ויגרור רצף גינויים ממדינות העולם. במשרד החוץ חוששים שהפגיעה תהיה חמורה יותר. זו הסיבה המרכזית שבגינה אף ממשלה עד כה לא מפנה את המאחז הבלתי חוקי. מנהיגנו בוחרים במודע לתעתע בציבור, ולא לומר את האמת. כל אחד בתורו.
03
אבל חאן אל אחמר הוא גם שיעור. ושיעור טוב לטיפול בהתיישבות ועשיית צדק, כמו בסוגיית "מצפה כרמים" למשל. עתידו של היישוב שבבנימין לוט בערפל. התושבים שהגיעו למקום בעידוד הממשלה, גילו כי חלק מהשטח, נמצא על אדמות פרטיות. הם התמודדו משפטית מול עתירות שמאל ואף הצליחו. ניסיון משפטי לאחוז בסעיף "תקנת השוק" – טענה של "תום לב", הצליח לתושבים בבית המשפט המחוזי. אלא שלפני שנה הוא בוטל על-ידי נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, וסכנת הפינוי מרחפת מעל 60 המשפחות. החאן בהקשר הזה אינו שונה מהמצפה.
סוגיית החאן הפכה למראה עבור בג"ץ והמדינה בכל דיון על פינוי התיישבות ביהודה ושומרון. אז אולי עדיף כבר שישאר במקומו.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה