אורי שכטר

בין אדם לענווה

עמדתי מספר דקות מתבונן בגלגלים חסרי האוויר ומיד הבנתי. לפתע, פרצתי בצחוק משחרר. הבנתי די מהר שכנראה הקב"ה בשמיים החליט ל"הוציא לי את האוויר", תרתי משמע. הוא הוציא לי את האוויר לא מגלגל אחד, ולא משניים, אלא מארבעה גלגלים, סימן ואות לעד כמה הייתי "נפוח" מגאווה.

01
אומר האר"י הקדוש מה שקשה לך בחיים זה התיקון שלך. אני מתוודה בפניכם שאחד מהדברים שקשים לי להתמודדות בעולמנו זה נושא הגאווה והכבוד.
בגלל זה קשה לי גם מאוד עם גאוותנים או עם אנשים שרוצים כל הזמן כבוד. הקושי נובע כנראה מזה שאני רואה בהם קצת את עצמי, וזה קשה.
מה שמצחיק בעולם הוא התיקון שלנו. כשאתה עובד על תכונה שקשה לך ומנסה לתקנה, בורא עולם מכניס אותך לסיטואציות מסוימות (סוג של בחינות), ואם אתה מצליח לעמוד במבחן אתה לא תפגוש יותר את הסיטואציה הזאת ואתה תעלה לשלב הבא של התיקון.
לדוגמא, הרצתי פעם באוניברסיטת בר אילן לכ-500 סטודנטים, 498 הסתכלו על ההרצאה בהתרגשות ואף הזילו דמעה. שניים בסוף האודטוריום התעסקו בפלאפונים שלהם וצחקו בינם לבין עצמם, כמו שכתוב להבדיל על המן הרשע במגילה שכולם כורעים בפניו ומשתחווים ורק מרדכי אינו כורע ואינו משתחווה, כתוב "כל זה אינו שווה לו".
498 מקשיבים זה לא מספיק, יש 2 שלא מקשיבים, זה מוציא אותי מדעתי. ואז תוך כדי ההרצאה אני מתחיל לתקן ולשחרר מעצמי את הכבוד. וראו זה ממש פלא וקוסמות – שני החבר׳ה מקצה האולם מניחים את הטלפונים ומתחילים להקשיב.
אבל בהרצאה הבאה מכיוון שזה כבר לא מאתגר אותי, אותם שניים שבקצה האולם, כי כבר תיקנתי את זה, מופיעים שניים חדשים בקידמת האולם ממש מתחת לבמה וחוזר חלילה.
02
משתף אתכם בשתי סיטואציות כאלו שבורא עולם נתן לי בהם חיבוק של אהבה ותיקון.
בשנים 2005 עד 2010 ניהלתי את קניון התחנה המרכזית בירושלים. באחד הימים קבעתי פגישה באזור התעשייה של העיר לוד. הפגישה התקיימה עם שישה מנכ"לים של רשתות ביגוד גדולות ומוכרות. מטרת הפגישה הייתה רצונם להכניס חנויות של הרשתות שלהם לקניון התחנה המרכזית.
לא ברור לי מדוע, אך כבר לפני הפגישה התמלאתי בתחושת גאווה על עצם הפגישה. הפגישה התקיימה באווירה טובה. תוך כדי הפגישה מנהלי הרשתות שיבחו את עבודתי בתחנה ואמרו לי כמה קניון התחנה המרכזית בירושלים הפך להיות קניון מצליח, בזכותי.
מרגע לרגע הרגשתי יותר ויותר חשוב ומשמעותי, ומרגע לרגע חשתי איך הגאווה גואה בי. הפגישה התארכה מעבר למתוכנן ולקראת סופה לא יכולתי להימנע מתחושת החשיבות הגדולה, חשתי "נפוח" מגאווה.
לאחר שהפגישה הסתיימה ירדתי, בלב שמח, לחניה ונכנסתי לרכבי. הנעתי את הרכב ועשיתי רברס, ופתאום שמעתי כמה פיצוצים חזקים וקרובים מאוד. בהתחלה לא הבנתי מהיכן מגיעים הפיצוצים. עצרתי את הרכב ויצאתי ממנו ועיניי חשכו. ראיתי שעליתי עם הרכב על הדוקרנים. עמדתי חסר אונים ולא הבנתי איך זה קרה לי.
עמדתי מספר דקות מתבונן בגלגלים חסרי האוויר ומיד הבנתי. לפתע, פרצתי בצחוק משחרר. הבנתי די מהר שכנראה הקב"ה בשמיים החליט ל"הוציא לי את האוויר", תרתי משמע. הוא הוציא לי את האוויר לא מגלגל אחד, ולא משניים, אלא מארבעה גלגלים, סימן ואות לעד כמה הייתי "נפוח" מגאווה.
הבנתי מיד את המסר הגדול והברור שנשלח אלי מבורא עולם. זו הייתה דרכו להחזירני למימדים הטבעיים של המציאות ולהזכיר לי שאין מקום לגאווה שחשתי.
התיישבתי על המדרכה, מהרהר לסירוגין בין המסר שקיבלתי לבין המחשבה כיצד אפתור את הבעיה. לאחר מספר דקות של ישיבה על המדרכה, כשאני אוחז את ראשי בין כפות ידי, הרמתי את עיניי ומולי, לא רחוק מהמקום שבו ישבתי, ראיתי שלט גדול "פנצ׳ריית השפלה"…
03
בשנת 1990 הייתי קצין צעיר, מפקד מחלקת טירונים בחטיבת הנח"ל. באותה שנה בחגיגות ל"ג בעומר הוטלה עלי ועל חיילי המשימה לאבטח את המתפללים והחוגגים הרבים שבאו לפקוד את קברו של רבי שמעון בר יוחאי. תפקידי הוגדר כ "מפקד הקבר" .
פיזרתי את 29 חיילי מחלקתי בעמדות שונות על מנת שנעמוד בצורה טובה במשימתנו.אני לקחתי איתי ארבעה חיילים שאחד מהם היה הקשר שלי, ועשינו סיור בין העמדות השונות ובין החוגגים הרבים.
הייתי אז מפקד מחלקה צעיר שקיבל אחריות כל כך גדולה, חשתי גאווה גדולה. הסתובבתי כמו טווס, "נפוח" מחשיבות, כשמאחורי צועדים ארבעה חיילים, הרואים בי מפקד נערץ ומחכים למלא כל הוראה שאתן להם.
בשעות הצהרים תוך כדי הליכה, זיהיתי את שכנתי שהגיעה למקום. גם היא זיהתה אותי ובקריאות של שמחה אמרה: "שכטר קטן, מה אתה עושה פה?" (אני הייתי הילד הקטן ביותר מתוך משפחה של עשרה אחים ואחיות). באחת עצרתי. חשתי במבוכה ובסומק העז שעלה על לחיי. החיילים שלי שלפני רגע הלכו מאחורי בסדר מופתי, התפזרו לכל עבר במבוכה. לקח לי לא מעט זמן להירגע מן המבוכה ולהבין שהיא הייתה שליחה מלמעלה, והתפקיד שלה היה להזכיר לי ה"טווס", "מפקד הקבר", שאני בסך הכל שכטר הקטן.
04
ראיתי לא ממזמן משהו מקסים שקשור לגאווה: כששואלים על מישהו אם הוא בן אדם למה הכוונה?
אדם = אברהם, דוד, משה
אברהם שאמר – ׳ואנכי עפר ואפר׳, דוד שאמר – ׳ואנוכי תולעת ולא איש׳, משה שאמר – ׳ונחנו מה׳.
אז שנזכה כולנו להיות בענווה אמיתית ולהיות בני אדם.

אומר האר"י הקדוש מה שקשה לך בחיים זה התיקון שלך. אני מתוודה בפניכם שאחד מהדברים שקשים לי להתמודדות בעולמנו זה נושא הגאווה והכבוד.
בגלל זה קשה לי גם מאוד עם גאוותנים או עם אנשים שרוצים כל הזמן כבוד. הקושי נובע כנראה מזה שאני רואה בהם קצת את עצמי, וזה קשה.
מה שמצחיק בעולם הוא התיקון שלנו. כשאתה עובד על תכונה שקשה לך ומנסה לתקנה, בורא עולם מכניס אותך לסיטואציות מסוימות (סוג של בחינות), ואם אתה מצליח לעמוד במבחן אתה לא תפגוש יותר את הסיטואציה הזאת ואתה תעלה לשלב הבא של התיקון.
לדוגמא, הרצתי פעם באוניברסיטת בר אילן לכ-500 סטודנטים, 498 הסתכלו על ההרצאה בהתרגשות ואף הזילו דמעה. שניים בסוף האודטוריום התעסקו בפלאפונים שלהם וצחקו בינם לבין עצמם, כמו שכתוב להבדיל על המן הרשע במגילה שכולם כורעים בפניו ומשתחווים ורק מרדכי אינו כורע ואינו משתחווה, כתוב "כל זה אינו שווה לו".
498 מקשיבים זה לא מספיק, יש 2 שלא מקשיבים, זה מוציא אותי מדעתי. ואז תוך כדי ההרצאה אני מתחיל לתקן ולשחרר מעצמי את הכבוד. וראו זה ממש פלא וקוסמות – שני החבר׳ה מקצה האולם מניחים את הטלפונים ומתחילים להקשיב.
אבל בהרצאה הבאה מכיוון שזה כבר לא מאתגר אותי, אותם שניים שבקצה האולם, כי כבר תיקנתי את זה, מופיעים שניים חדשים בקידמת האולם ממש מתחת לבמה וחוזר חלילה.
02
משתף אתכם בשתי סיטואציות כאלו שבורא עולם נתן לי בהם חיבוק של אהבה ותיקון.
בשנים 2005 עד 2010 ניהלתי את קניון התחנה המרכזית בירושלים. באחד הימים קבעתי פגישה באזור התעשייה של העיר לוד. הפגישה התקיימה עם שישה מנכ"לים של רשתות ביגוד גדולות ומוכרות. מטרת הפגישה הייתה רצונם להכניס חנויות של הרשתות שלהם לקניון התחנה המרכזית.
לא ברור לי מדוע, אך כבר לפני הפגישה התמלאתי בתחושת גאווה על עצם הפגישה. הפגישה התקיימה באווירה טובה. תוך כדי הפגישה מנהלי הרשתות שיבחו את עבודתי בתחנה ואמרו לי כמה קניון התחנה המרכזית בירושלים הפך להיות קניון מצליח, בזכותי.
מרגע לרגע הרגשתי יותר ויותר חשוב ומשמעותי, ומרגע לרגע חשתי איך הגאווה גואה בי. הפגישה התארכה מעבר למתוכנן ולקראת סופה לא יכולתי להימנע מתחושת החשיבות הגדולה, חשתי "נפוח" מגאווה.
לאחר שהפגישה הסתיימה ירדתי, בלב שמח, לחניה ונכנסתי לרכבי. הנעתי את הרכב ועשיתי רברס, ופתאום שמעתי כמה פיצוצים חזקים וקרובים מאוד. בהתחלה לא הבנתי מהיכן מגיעים הפיצוצים. עצרתי את הרכב ויצאתי ממנו ועיניי חשכו. ראיתי שעליתי עם הרכב על הדוקרנים. עמדתי חסר אונים ולא הבנתי איך זה קרה לי.
עמדתי מספר דקות מתבונן בגלגלים חסרי האוויר ומיד הבנתי. לפתע, פרצתי בצחוק משחרר. הבנתי די מהר שכנראה הקב"ה בשמיים החליט ל"הוציא לי את האוויר", תרתי משמע. הוא הוציא לי את האוויר לא מגלגל אחד, ולא משניים, אלא מארבעה גלגלים, סימן ואות לעד כמה הייתי "נפוח" מגאווה.
הבנתי מיד את המסר הגדול והברור שנשלח אלי מבורא עולם. זו הייתה דרכו להחזירני למימדים הטבעיים של המציאות ולהזכיר לי שאין מקום לגאווה שחשתי.
התיישבתי על המדרכה, מהרהר לסירוגין בין המסר שקיבלתי לבין המחשבה כיצד אפתור את הבעיה. לאחר מספר דקות של ישיבה על המדרכה, כשאני אוחז את ראשי בין כפות ידי, הרמתי את עיניי ומולי, לא רחוק מהמקום שבו ישבתי, ראיתי שלט גדול "פנצ׳ריית השפלה"…
03
בשנת 1990 הייתי קצין צעיר, מפקד מחלקת טירונים בחטיבת הנח"ל. באותה שנה בחגיגות ל"ג בעומר הוטלה עלי ועל חיילי המשימה לאבטח את המתפללים והחוגגים הרבים שבאו לפקוד את קברו של רבי שמעון בר יוחאי. תפקידי הוגדר כ "מפקד הקבר" .
פיזרתי את 29 חיילי מחלקתי בעמדות שונות על מנת שנעמוד בצורה טובה במשימתנו.אני לקחתי איתי ארבעה חיילים שאחד מהם היה הקשר שלי, ועשינו סיור בין העמדות השונות ובין החוגגים הרבים.
הייתי אז מפקד מחלקה צעיר שקיבל אחריות כל כך גדולה, חשתי גאווה גדולה. הסתובבתי כמו טווס, "נפוח" מחשיבות, כשמאחורי צועדים ארבעה חיילים, הרואים בי מפקד נערץ ומחכים למלא כל הוראה שאתן להם.
בשעות הצהרים תוך כדי הליכה, זיהיתי את שכנתי שהגיעה למקום. גם היא זיהתה אותי ובקריאות של שמחה אמרה: "שכטר קטן, מה אתה עושה פה?" (אני הייתי הילד הקטן ביותר מתוך משפחה של עשרה אחים ואחיות). באחת עצרתי. חשתי במבוכה ובסומק העז שעלה על לחיי. החיילים שלי שלפני רגע הלכו מאחורי בסדר מופתי, התפזרו לכל עבר במבוכה. לקח לי לא מעט זמן להירגע מן המבוכה ולהבין שהיא הייתה שליחה מלמעלה, והתפקיד שלה היה להזכיר לי ה"טווס", "מפקד הקבר", שאני בסך הכל שכטר הקטן.
04
ראיתי לא ממזמן משהו מקסים שקשור לגאווה: כששואלים על מישהו אם הוא בן אדם למה הכוונה?
אדם = אברהם, דוד, משה
אברהם שאמר – ׳ואנכי עפר ואפר׳, דוד שאמר – ׳ואנוכי תולעת ולא איש׳, משה שאמר – ׳ונחנו מה׳.
אז שנזכה כולנו להיות בענווה אמיתית ולהיות בני אדם.

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…