יהדות עכשיו

יוצאים למרחבים

פורצים את הגבולות ביהודה ושומרון • מגמה חדשה להחזרת הנוכחות היהודית באזור כנגד ההשתלטות הערבית שכבר שנים קובעת עובדות מתחת לפני השטח • כי ארץ ישראל היא של העם היהודי

2,000 אנשים צעדו בהרי השומרון ממעלה הקטורת לחאן לבונה ביום ראשון בשבוע שעבר. בין שלל הסמלים של מועצת בנימין, גרעיני ההתיישבות השונים ויישובי הסביבה שהיו בראש המודעה שבישרה על האירוע – הסתתר הסמל של תנועת נחלה.

מי שעומדים מאחורי התנועה, שחרטה על דגלה לגאול את מרחבי ארץ ישראל שנותרו שוממים, מנחל מצרים עד נהר פרת – הם קודם כל דניאלה וייס, שחיה את ההתיישבות בשומרון מימיה הראשונים, וצבי אלימלך שרבף, נכדו של מחדש ההתיישבות בחברון ומקים התנועה – הרב משה לוינגר זצ"ל. אבל הפעם בחרנו להתמקד במי שנמצאים בשטח, ולרוב לא זוכים לפרסום.
שוחחנו עם שני חבר'ה מהנוער של תנועת נחלה – עקיבה סיימון מהשומרון, בחור שיעור א' בישיבת "ניר" – קרית ארבע, ואלישע יפין מדרום הר חברון, תלמיד ישיבת "שבי חברון" לצעירים.
איך הגעתם לנחלה?
"בחנוכה לפני 4 שנים, בתחילת כיתה ט', הגעתי למסע לילי של נחלה לסבסטיה", עקיבה מתחיל לספר. "כמה חודשים אחר כך ראיתי מודעה על מסע מאתגר של שלושה ימים מאלון מורה לכוכב השחר. כבר הכרתי טיפה מהמסע הקודם, והפעם באתי עם עוד כמה חברים מהיישוב.
"בתחילת המסע בני קצובר סיפר על הקמת קדומים וההתיישבות בשומרון, ובסופו גם דניאלה סיפרה ועודדה את כולנו להמשיך קדימה ביישוב ארץ ישראל. לאורך המסע, החבר'ה שהובילו אותו, קיימו דיונים מעניינים על הארץ וסיפורים מהעבר. כמה חודשים אחר כך, אחד מהחבר'ה שארגנו את המסע הזמין אותנו לשבת במאחז "מעוז אסתר", ולאט לאט התחלתי להתחבר".
עקיבה ממשיך ואומר כי "הנקודה שבה התחלתי להצטרף בפועל לתנועה היתה בפגישה של הנוער בבית של דניאלה. היא השאירה לנו בית עמוס בתבשילים שהיינו צריכים לגמור עד סוף הפגישה. החבר'ה הותיקים יותר הסבירו לכל מי שהצטרף על ההתיישבות ביהודה ושומרון ומה המצב כרגע. דיברנו אל תוך הלילה איך אפשר להתקדם מפה. תכל'ס אני בעיקר ישבתי מאחור והקשבתי, נלהב מהעוצמות והרצון לפרוץ קדימה.

"בפגישה הביאו מפה גדולה של יהודה ושומרון, עם כותרת גדולה – "תכנית שמיר". זאת היתה תכנית ממשלתית שהכינו 15 צוותים בממשלת יצחק שמיר על מנת ליישב את כל יהודה ושומרון ביהודים. התכנית כוללת הקמת יישובים חדשים, מרחבים חקלאיים, שמורות טבע ועוד. כשהתחלפה הממשלה, וקמה לה ממשלת אוסלו, התכנית נגנזה. בשנתיים שחלפו מאז הפגישה הובלנו מאבק נגד תכנית טראמפ. אחד העקרונות של התכנית היה שאף יהודי או ערבי לא יפונה מביתו. שטחי A ו-B יישארו בידי הערבים, המרחבים הריקים, ואלו שהערבים כבר השתלטו עליהם – יעברו חלילה לידי הערבים. בכל אלו, סה"כ 70% מיהודה ושומרון, תוקם מדינה פלסטינית. רק גושי ההתיישבות והמרחב ביניהם, והיישובים הבודדים שיהפכו למובלעות – יישארו בידינו, ויסופחו רשמית למדינת ישראל".

גרעיני ההתיישבות

"במקביל למאבק בתכנית טראמפ", ממשיך עקיבה, "התחיל להתארגן בסביבת קרית ארבע גרעין משפחות, שהחליטו לפעול בכל מישור אפשרי עד שיצליחו להקים יישוב חדש בהרי יהודה. הנקודה שנבחרה היא "מעלות חלחול", הצמודה לעיר הערבית חלחול, בין קרית ארבע-חברון לגוש עציון. בעקבותיו הוקם גרעין משפחות גם בשומרון, והנקודה שנבחרה היא אביתר, ליד צומת תפוח. זה היה קרוב לבית, אז הצטרפתי לגרעין, והתחלנו לעבוד".

עקיבה מספר שלאחר פגישות ראשונות הם עשו שבת שטח באביתר כדי להכיר אחד את השני וגם את המקום. "השבת היתה מתואמת עם החטיבה וככה התחלנו גם להכיר את הגזרה. המשימה הראשונה הייתה לחבר את היישובים מסביב למקום, ולמשימה של הקמת יישובים חדשים. עשינו אירועים באביתר במשך כמה חודשים כמו צעדה מצומת תפוח לאביתר, התוועדות של ישיבות האזור, ערב נשים לזכר הרבנית לוינגר ועוד. לפני בערך שנה, החלטנו שצריך עוד נוער, ויזמנו שבת נוספת בשטח, בגבעה בשם 'ראס א-דאר', ליד תפוח, בעיקר עבור הנוער. פרסמנו מודעה, והזמנו חברים, הגיעו 60-70 חבר'ה. כשהחלטנו לעלות לקרקע לאחר הרצח של יהודה גואטה הי"ד, הנוער הוביל חלק גדול מהעבודה הפיזית, וגם עזר בעבודה הציבורית. אגב, אחד מהחבר'ה שהצטרפו בשבת הזאת זה אלישע".

בתשובה לשאלתי מה הביא אותו לשבת, אלישע עונה: "באמצע הקורונה, ישבתי בבית משועמם, וחבר שלי הזמין אותי לאיזו שבת שטח שנחלה עושים ליד תפוח. בשבת, יו"ר התנועה צבי אלימלך שרבף, שהיה איתנו בשטח, ישב עם כולם והסביר על המצב. אחר כך היתה פגישה של נוער נחלה יחד עם כל החבר'ה שהגיעו לשבת, ודיברנו על מה אפשר לעשות עם המצב. אז הבנתי שיש משימה חשובה, שכולם חייבים להתגייס אליה, ושגם לי יש הרבה מה לעשות. לקח לי קצת זמן, אבל לאט לאט התחלתי להצטרף לפעילות".

 ההשתלטות הערבית
"מה זו בעצם ההשתלטות הערבית?", אני שואל אותם, ועקיבה בוחר לענות: "מאז שהצטרפתי לנחלה, התחלתי עם הזמן לשים לב בנסיעות לבתים חדשים שערבים בונים בכל מקום ומשתלטים על עוד ועוד שטח, כשאנחנו בונים רק בתוך היישובים.
"חשוב מאוד להבין שזה לא סתם ערבים שמשתלטים על שטחים בכל מיני מקומות בצורה עצמאית. בשנת תשס"ט (2009) הכריז ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד על תכנית להקמה בפועל של מדינה פלסטינית, בלי התחשבות בהסכמים למיניהם, ובטח שלא בחוק הישראלי. מדובר בפרויקט מאורגן שמתנהל במקביל בכל יהודה ושומרון כבר יותר מעשר שנים, בתמיכה אירופאית של מיליארדים".
עקיבה מפרט: "כמה קילומטרים מתפוח נמצא תל ארומה, מבצר חשמונאי שהערבים החריבו והעמידו עליו דגל אש"ף ענק. גם בעיר שומרון – בירת ממלכת ישראל, הערבים תלו דגל אש"ף על תורן ענק, והכריזו על המקום כ-"אתר מורשת פלסטיני". לא הצלחתי להבין איך יכול להיות שאף אחד לא עושה עם זה שום דבר? בצבא עונים שזה שטח B, אבל האמת שזאת תשובה מתחמקת ושקרית. אם היו רוצים לעצור את זה – היה אפשר. הסכמי אוסלו כבר מזמן לא באמת בתוקף, הערבים הכריזו שהם לא מייחסים אליו חשיבות ומפרים אותו במוצהר וברגל גסה, ורק אנחנו עומדים במקום. קרובי משפחה של חבר מהיישוב שלי עלו להר עיבל לפני שנה וחצי והקימו שם חווה חקלאית כדי לשמור על המקום. הגענו אליהם כמה פעמים לעזור בשמירות. תוך כמה חודשים המנהל האזרחי הרס את החווה, וכשהערבים מהכפר הסמוך התחילו לעלות במעלה ההר, המנהל לא עשה עם זה שום דבר. כולנו שמענו אחר כך כשהם פגעו בחומה העתיקה המקיפה את מזבח יהושע בן נון, והעבודות שם עדיין ממשיכות. עם הזמן התחלנו לדווח לצה"ל ולמנהל האזרחי על עבודות לא חוקיות של ערבים בשטח, והצלחנו לגרום להחרמה של כלים כבדים, ולפעמים גם פרסום בתקשורת. חשבנו שככל שיותר אנשים ידעו על ההשתלטות וידווחו למנהל האזרחי על כל כלי שעובד בשטח נצליח למנוע לפחות מה שאפשר. מאז כבר המנהל החליט פשוט להתעלם מהפניות שלנו, לפעמים לשקר, ובמקרים מסויימים אפילו לעזור לערבים להתחמק מהשטח כשמגיעים חלוצים יהודים שאכפת להם מהמרחב, ולחזור ולעבוד כשלא יהיה מי שיפריע להם".

אלישע יפין:
התחושה הרגילה של רובנו היא שהיישוב הוא יישוב יהודי, ומה שמחוץ לגדר זה כבר שטח של הערבים. אנחנו חייבים לשנות את התודעה הזאת, שיהיה ברור שהמרחבים כולם – שייכים לנו. בלי הבדל בין שטחי B, A או C. כל מרחבי ארץ ישראל שייכים לנו

עקיבה סיימון:
הגיע הזמן להתקדם לשלב הבא."זכינו שהקב"ה גלגל לנו את ההשתלטות הזאת שתזרז אותנו להתחבר לארץ, ולזכות לרשת וליישב את כל מרחבי

יוצאים למרחבים
"אז מה עושים?", אני שואל, והפעם אלישע עונה. "המסקנה העיקרית מתוכנית טראמפ הייתה, שבעיני העולם, היישובים הקיימים כבר בידינו. לכן אנחנו חייבים לשמור על המרחבים שמחוץ לגדרות היישובים. מה שהיה אמור לקרות, זה שמדינת ישראל תחליט שהיא נלחמת על השטחים האלה. לצערנו זה לא קורה, אבל אסור לנו לחכות. אנחנו צריכים להתעורר ולצאת בעצמנו למרחבים שמחוץ ליישובים.
"התחושה הרגילה של רובנו היא שהיישוב הוא יישוב יהודי, ומה שמחוץ לגדר זה כבר שטח של הערבים. אנחנו חייבים לשנות את התודעה הזאת, שיהיה ברור שהמרחבים כולם – שייכים לנו. בלי הבדל בין שטחי B, A או C. כל מרחבי ארץ ישראל שייכים לנו, וגם הערבים כבר מזמן לא מתחשבים בחלוקה הזאת, ומשתלטים על הכל. המשימה מוטלת על היישובים. אנחנו מגיעים לחבר'ה ביישובים, מסבירים להם את המצב, ורובם בשוק. רוב הנוער לא היו אף פעם בהרים הקרובים הנמצאים במרחק פסיעה מהיישוב, אבל כשאנחנו מראים להם שהערבים מתקרבים אליהם ליישוב ומנסים לסגור עליו, הם מבינים שהם חייבים לשמור על השטח. שיש להם אחריות על המרחב הזה, כי אף אחד אחר לא לוקח עליו אחריות".
מה היישובים יכולים לעשות?
"צריך להתחיל לחיות את השטח. אי אפשר לבנות בית בכל ס"מ, אבל אנחנו חייבים להיות בכל רגב ורגב מאדמת ארץ ישראל. שחלוצים מכל יישוב, נוער ומשפחות, ייצאו למרחבים שסביבו, יפרצו דרכים חדשות, יינטעו מטעים, יבנו מצפים, יהפכו את המרחב הזה לחלק מהיישוב, ואיפה שצריך גם יצאו למאבק. כשכל יישוב ישמור על השטח שסביבו – עשינו את רוב העבודה, וברוך ה' הציבור התחיל להתעורר".
"כשהיינו כל הנוער ביישוב באחד הסגרים, גילינו בור מים שרובנו לא ידענו עליו", מספר אלישע. "התחלנו לשפץ אותו. הבאנו סולם, ניקינו אותו, והתחלנו לעשות שביל מהבור עד היישוב. באחד מהימי עבודה ראינו בדואי שעולה עם העדר שלו לכיווננו. לא היינו המטרה שלו, אבל בגלל שביישוב שלי בקושי יוצאים מהגדרות, הבדואים שבסביבה התרגלו שכל השטח עד מטרים ספורים מהגדר, הוא כאילו שלהם. כשהוא ראה אותנו, קבוצה קטנה של נוער מהיישוב, הוא פשוט הסתובב אחורה עם העדר ונעלם.
"בעוד ועוד יישובים מתחילים לצאת מהיישוב החוצה ולהתחבר לארץ. מישהו שאני מכיר אמר שציונות זה לגרום לילדים יהודים להסתובב חופשי, במקום שגם מבוגרים עד עכשיו לא הסתובבו בו. ברוך ה' זה מתחיל לקרות, לכן עשינו את הצעדה שבוע שעבר. להתחיל להוציא את התושבים החוצה למרחבים, לטייל, לנשום את האוויר הנקי של הרי השומרון, שנתחיל להתעורר. המועצה והמזכירויות של היישובים הצטרפו לארגון של הצעדה, וככה הגענו ל-2,000 איש שהגיעו מכל האזור. כשאנחנו נבין שהמרחבים האלה שלנו, לאט לאט זה יחלחל גם גבוה יותר וישפיע על המדיניות".
לא רק תחביב למעוניינים
בשעות הפנאי
"תכל'ס, את כל זה היינו צריכים לעשות מזמן, מאידיאל", עקיבה אומר, "ובאמת היו תקופות יפות שבהם משפחות ובני נוער התארגנו קבוצות קבוצות ועלו לנקודות חדשות בשומרון, בנימין או יהודה, וגם בשאר הארץ, הניפו בהם את הדגל ויישבו אותם. אבל בגלל מהלכים מדינים והגבלות על החלוצים הם הפסיקו להתארגן ולאט לאט נכנסו חזרה למרחב הסגור בתוך היישובים הקיימים. אפשר להבין אותם, כי הם אחרי שנים של עבודה קשה, ואת המשימה המרכזית שלהם – להשאיר את יהודה ושומרון בידי עם ישראל – הם הצליחו ליישם. אבל הגיע הזמן להתקדם לשלב הבא.
"זכינו שהקב"ה גלגל לנו את ההשתלטות הזאת שתזרז אותנו להתחבר לארץ, ולזכות לרשת וליישב את כל מרחביה. כבר במסע מאלון מורה לכוכב השחר הרגשתי שגיליתי פתאום את ארץ ישראל, שאיכשהו פספסתי עד אז, אבל ההשתלטות הערבית גרמה לי להבין שחייבים אותי, וארץ ישראל לא יכולה להישאר בשבילי רק איזה תחביב למעוניינים בשעות הפנאי".

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…