טור אורח

איכה

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

האדם הוא יצור המסוגל לנוע בין שני קטבים, בין הצד הגשמי לצד הרוחני.כשם שנוצר משני מרכיבים: עפר ונשמה. עובדה זו היא גם העומדת בבסיס השאלה הקצרה והנוקבת ששואל הקב"ה את אדם הראשון לאחר החטא: "וַיִּקְרָא ה' אֱ-לֹקִים אֶל הָאָדָם, וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה".

השאלה 'איכה' מעוררת כמובן תמיהה: וכי הקב"ה אינו יודע היכן מתחבא האדם בתוך הגן? רש"י השיב: "יודע היה היכן הוא, אלא ליכנס עמו בדברים"; אולם ייתכן שמשמעותה של השאלה חודרת לעומק נפשו של האדם.

נמחיש זאת בעזרת עיון קצר בשיר. את השיר "נופי גן עדן" כתב תלמידי היקר מאיר שנולד הי"ד, שנהרג בפיגוע בגוש קטיף בט' בניסן תשנ"ה, במהלך שירותו הצבאי במסגרת ההסדר בישיבת קרית שמונה:

ממעמקי גן עדן

בלב היער

ואת ערום ועריה

(באכלך מעץ הדעת)

קולו קורא לך

איכה?

בידעו היכן אתה!

רק אתה, היודע אתה

מהי פנימיותך?

הנפוצו מעינותיך?

(נהר פרת, חדקל, פישון, גיחון)

היצרת בעולמך ובעולמנו?

איכה?

למה תשב באדישותך

(האופינית לך!)

למה תעמוד ותביט ורק תקבל?

למה לא תנוע קדימה

ותרוה פני אדמה?

(ואד (והד) יעלה מן הארץ)

איכה?

מאיר כתב את השיר בשבתו בישיבה בקריית שמונה, ופתח בתיאור מקום כתיבתו. מבחינה גיאוגרפית הוא נמצא בלב היער, אולם התחושה הפנימית היא של הימצאות בגן עדן. יותר מכך: 'במעמקי גן עדן'. כמה מרגש לחשוב על שיושב לו צעיר בשנות העשרים לחייו בישיבה, אל מול הסטנדר והגמרא, בין העצים המקיפים את הישיבה, ובתחושתו הוא נמצא במעמקי גן עדן. מתוך תחושה פנימית זאת נכתבים הדברים.

באותם רגעים הוא חש עירום ועריה (באכלו מעץ הדעת): האדם מוקף במלבושים, ובעזרתם הוא חוצץ בינו לבין המקיפים אותו, ולפעמים אף בינו לבין עצמו. אולם כשאוכלים מעץ הדעת, כשמתחברים אל עולמות פנימיים, התחושה שונה לחלוטין. אז משילים את כל המעטפות החיצוניות ומתבוננים התבוננות מעמיקה ובוחנת. ברגעים כאלו שומעים קול הקורא לאדם: 'אַיֶּכָּה?' והקול נשאל אף שהקב"ה יודע היכן הוא.

אלא שמהותה של השאלה אינה גיאוגרפית. השאלה היא: היכן פנימיותך? 'הנפוצו מעיינותיך?' מתוך גן העדן יוצאים ארבעה נהרות להרוות את פני האדמה. מי שחש שהוא יושב בגן עדן, מוכרח להיות אדם המעניק ומרווה את פני האדמה. בניגוד לתוצאה של החטא – 'ארורה האדמה בעבורך', קורא הקול 'להרוות פני אדמה', והקול תובע מן האדם לשאול את עצמו אם הוא מתקדם, או בלשוננו-אנו: לאן אתה שב? לאדמה או אל העולמות העליונים?

ואז באה השורה לפני האחרונה בשיר: "(ואד (והד) יעלה מן הארץ)". אולי נתכוון מאיר לכך: ההבדל בין האד להד הוא שהאד יוצא מן האדמה. האדם אינו משפיע עליו – הוא מושפע ממנו. לעומת זאת, נקודת המוצא של ההד היא מן האדם עצמו: הוא המשפיע. מתוך פנימיותו, מתוך אותה נשמה שנפח הקב"ה בקרבו, הוא מוציא הד אל פני האדמה.

השאלה שהאדם נשאל, במערכת היחסים בינו לבין האדמה היא: האם רק קיבלת מן האדמה – או שמא הוספת נשמה לעפר הארץ, הרווית אותו?

אַיֶּכָּה  

הדברים לקוחים מתוך ספרו החדש של הרב קצין 'הפרשה – בין פשט לדרש', עיונים בפרשות השבוע לאור מדרשי חז"ל.

עוד במדור זה

אלפיים שנות פרסום הנס

אלפיים שנות פרסום הנס

01‭ ‬ הכותל לוחש את סוד הנס העננים‭ ‬שכיסו‭ ‬את‭…
אור איתן

אור איתן

01‭ ‬ אבד צדיק מן הארץ בערב‭ ‬שבת‭ ‬וישלח‭ ‬קיבלנו‭…
אמת ליעקב

אמת ליעקב

01‭ ‬ מי שחלם ומי שלחם ביום‭ ‬שישי‭ ‬הודעתי‭ ‬לחבריי‭…
הסליק של ר׳ אריה לוין

הסליק של ר׳ אריה לוין

01‭ ‬ וטף, למה באים? זה‭ ‬כבר‭ ‬הפך‭ ‬למנהג‭. ‬כשהילדים‭…
הגשם ישטוף ת׳דמעות

הגשם ישטוף ת׳דמעות

01‭ ‬שבת חיי שרה  כבכל‭ ‬שנה‭, ‬ככל‭ ‬שנקפו‭ ‬הימים‭ ‬לקראת‭…
למה זה צחקה שרה

למה זה צחקה שרה

01‭ ‬דמים בדמים נגעו  בי״ב‭ ‬חשוון‭, ‬בשבוע‭ ‬שבין‭ ‬פרשת‭ ‬לך‭…
הבט לברית

הבט לברית

01‭ ‬ לזרז את ביאת הגואל  מדי‭ ‬שבת‭ ‬פונים‭ ‬אלי‭…
גשם של אהבה

גשם של אהבה

01 מיום הכיפורים ועד ראש השנה  בחודש‭ ‬תשרי‭ ‬לא‭ ‬זכינו‭…
ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

01‭ ‬ תשרי תשפ״ו בכותל  בשבתות‭ ‬של‭ ‬אלול‭ ‬ועשרת‭ ‬ימי‭…
התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

01‭ ‬ בית כנסת החורבה על‭ ‬מה‭ ‬ולמה‭ "‬זכה‭" ‬בית‭…
אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

01‭ ‬ כותל המזרח בשישי‭-‬שבת‭ ‬האחרון‭ ‬קרן‭ ‬אביה‭ ‬אירחה‭ ‬כדרכה‭…
אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

01‭ ‬ שעתם הגדולה של מתפללי הכותל בין‭ ‬שבת‭ ‬בכפר‭…
כי מלאכיו יצווה לך

כי מלאכיו יצווה לך

01‭ ‬ מהתפילות בכותל למחלקות השיקום בעוד‭ ‬הכותל‭ ‬מצחצח‭ ‬עצמו‭…
סליחה, טעינו

סליחה, טעינו

01‭ ‬ חסידים ראשונים היו שוהיםשעה אחת קודם התפילה… ההכנות‭…
מלחמה עזה

מלחמה עזה

01‭ ‬ עקב בין הזמנים הכותל‭ ‬הוא‭ ‬השתקפות‭ ‬של‭ ‬פניו‭…
גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

01‭ ‬ ט״ו באב בהר הזיתים אין‭ ‬כמו‭ ‬לחגוג‭ ‬שבת‭…