הרב חגי לונדין

תורה וחינוך, התמודדות ועוד

פן‭-‬חס

01‭ ‬ ‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭ ‬מילים‭: ‬פן‭-‬חס‭. ‬פן‭ ‬פירושו‭ ‬‮"‬שמא‮"‬‭, ‬ולכן‭ ‬פן‭-‬חס‭ ‬פירשו‭

תפסיקו‭ ‬לקלל

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬בלק‭, ‬בלק‭ ‬מלך‭ ‬מואב‭ ‬שוכר‭ ‬‮"‬מקלל‮"‬‭ ‬מקצועי‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬לקלל‭ ‬את‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬בלעם‭, ‬סוג‭ ‬של‭

הכחשת‭ ‬המוחש

01‭ ‬ בפרשתנו‭ ‬קרח‭ ‬מתכחש‭ ‬להבדלים‭ ‬במציאות‭ ‬וטוען‭ ‬‮"‬כל‭ ‬העדה‭ ‬כולם‭ ‬קדושים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אין‭ ‬היררכיה‭, ‬אין‭ ‬מדרג‭, ‬אין‭ ‬גבולות‭. ‬חז"ל‭

המצווה‭ ‬החביבה‭ ‬על‭ ‬החיילים

01‭ ‬ בסופה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬בהעלותך‭ ‬מופיעה‭ ‬מצוות‭ ‬ציצית‭. ‬הרב‭ ‬אברהם‭ ‬יצחק‭ ‬הכהן‭ ‬קוק‭ (‬עולת‭ ‬ראיה‭, ‬א‭, ‬ד‭), ‬מביא‭ ‬כיוון‭

עצבים‭ ‬של‭ ‬ברזל

01‭ ‬ הרב‭ ‬צבי‭ ‬יהודה‭ ‬הכהן‭ ‬קוק‭ (‬1891-1982‭), ‬אחת‭ ‬הדמויות‭ ‬שבזכותן‭ ‬יש‭ ‬כיום‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭ ‬את‭ ‬העומק‭ ‬הגיאוגרפי‭, ‬האנושי‭ ‬והרוחני‭

בקצב‭ ‬של‭ ‬צב

01‭ ‬ פרשת‭ ‬נשא‭ ‬שנקרא‭ ‬לאחר‭ ‬שבועות‭ ‬עוסקת‭ ‬הרבה‭ ‬בנשיאים‭. ‬הנשיאים‭ ‬הם‭ ‬אנשים‭ ‬שתפקידם‭ ‬אינם‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬העם‭, ‬הם‭ ‬גם‭

רגע‭ ‬של‭ ‬הר‭ ‬סיני

01‭ ‬ אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬מספר‭ ‬ימים‭ ‬לפני‭ ‬חג‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭. ‬יש‭ ‬רגעים‭ ‬שבהם‭ ‬פצצת‭ ‬תאורה‭ ‬נורה‭ ‬לשמים‭ ‬האפלים‭ ‬ואזי‭ ‬הכל‭

לירות‭ ‬לטווח‭ ‬ארוך

01‭ ‬ הסיבה‭ ‬הרשמית‭ ‬לציון‭ ‬יום‭ ‬ל"ג‭ ‬בעומר‭ ‬כיום‭ ‬חג‭ ‬מצויה‭ ‬בדברי‭ ‬רבי‭ ‬מנחם‭ ‬המאירי‭, ‬המציין‭ ‬כי‭ ‬למרות‭ ‬מותם‭ ‬הטראגי‭

לחזור‭ ‬לעֶצֶם

01‭ ‬ השורש‭ ‬של‭ ‬המילה‭ ‬עצמאות‭ ‬הוא‭ ‬עצ"מ‭. ‬עצם‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬עומד‭ ‬כשלעצמו‭, ‬בסיס‭ ‬חופשי‭ ‬ללא‭ ‬תוספות‭ (‬כדוגמת‭ ‬עצמות‭ ‬האדם‭

מלחמת‭ ‬הגשם‭ ‬ומלחמת‭ ‬הטל

01‭ ‬ התחלנו‭ ‬בחג‭ ‬הפסח‭ ‬לומר‭ ‬בתפילה‭ ‬‮"‬מוריד‭ ‬הטל‮"‬‭. ‬הפעם‭ ‬האחרונה‭ ‬ששינינו‭ ‬את‭ ‬נוסח‭ ‬הברכה‭ ‬ל"משיב‭ ‬הרוח‭ ‬ומוריד‭ ‬הגשם‮"‬‭ ‬הייתה‭

דמיונות‭ ‬של‭ ‬חמץ

01‭ ‬ בימים‭ ‬הללו‭, ‬בין‭ ‬פורים‭ ‬לפסח‭, ‬אנו‭ ‬מתחילים‭ ‬לנקות‭ ‬את‭ ‬הבית‭ ‬מחמץ‭. ‬בצק‭ ‬הוא‭ ‬חומר‭ ‬גולמי‭ ‬ממנו‭ ‬אופים‭ ‬לחם‭.

במותם‭ ‬ציוו‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬החיים

01 פרשת‭ ‬ויקרא‭, ‬אותה‭ ‬קראנו‭ ‬בשבת‭ ‬שעברה‭, ‬פותחת‭ ‬ב"אדם‭ ‬כי‭ ‬יקריב‭ ‬מכם‭ ‬קרבן‭ ‬לד‮'"‬‭ (‬ויקרא‭ ‬א‭, ‬ב‭). ‬כלומר‭, ‬הנושא‭ ‬בפרשה‭

הקרבה‭ ‬ללא‭ ‬גבול

‬4‬ הסעיפים‭ ‬הראשונים‭ ‬פורסמו‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭. ‬בזמן‭ ‬איומי‭ ‬הסרבנות‭ ‬משמאל‭. ‬לא‭ ‬נגעתי‭.‬ 01 פרשת‭ ‬ויקרא‭ ‬שנקרא‭ ‬השבת‭ ‬עוסק‭ ‬בקורבנות‭. ‬קורבנות‭

כן המפקד!

01 לאחר‭ ‬פרשיות‭ ‬קודמות‭ ‬שבהן‭ ‬תוארה‭ ‬באופן‭ ‬תיאורטי‭ ‬מלאכת‭ ‬המשכן‭, ‬פרשת‭ ‬פקודי‭ ‬סופרת‭ (‬‮"‬פוקדת‮"‬‭) ‬את‭ ‬כלי‭ ‬המשכן‭ ‬אחד‭ ‬לאחד‭ ‬ומספרת‭

מעל ומעבר

01 פרשת ויקהל עוסקת בנדבה שהביאו בני ישראל כתרומה למשכן. ההתנדבות הייתה מעל ומעבר עד שהתורה מתארת ש״ויאמרו אל משה

לשאת את הראש, לא את האף

01 בפרשת ״כי תשא״ שנקרא בשבת הקרובה ישנו ציווי לספור (״לפקוד״) את בני ישראל. המילים בהן משתמשת התורה הן ״כי

מערכת מעיל רוח

01 פרשת תצווה עוסקת בבגדי הכהן הגדול שהמרכזי שבהם הוא ״מעיל תכלת״. גם נביא כדוגמת שמואל הלך עם ״מעיל קטן

נס בחודש אדר

01 המבצע הנועז בו שוחררו שני חטופים באמצעות כוחות צה״ל משמח את כולנו לא מפני שהוא פתר את כלל בעיותינו:

על משפטים ואחריות

01 ימי מלחמה, יותר מימים אחרים, הם ימים שבהם נבחנת האחריות שיש לאדם על סביבתו. פרשת משפטים, אותה נקרא השבת,

יתרו בימנו

01 דווקא בימים אלו של מלחמת חורמה באויבי ישראל יש לשים לב שהפרשה נקראת על שם יתרו חותן משה, שעל

אפילו מעל העצים ומתחת לאבנים

01ניתן לשרטט מספר שלבים פסיכולוגיים שעברו על החברה הישראלית במלחמת חרבות ברזל: שלב ראשון היה זה ההלם ופחד הקיומי שמא

כל ההתמדות קשות

01כולנו מכירים את המשפט ״כל ההתחלות קשות״, אולם למען האמת ההתחלה היא יחסית קלה לעומת ההתמדה. הדברים נכונים ביחס לדיאטה,

מה‭ ‬שהיה‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬מה‭ ‬שיהיה

02 פרשת‭ ‬וארא‭ ‬מלמדת‭ ‬אותנו‭ ‬על‭ ‬שבע‭ ‬המכות‭ ‬הראשונות‭ ‬ופרשת‭ ‬בא‭ ‬על‭ ‬שלושת‭ ‬האחרונות‭. ‬על‭ ‬פי‭ ‬דעה‭ ‬אחת‭ ‬בחז"ל‭ ‬המכות‭

מה‭ ‬יהיה‭ ‬השם‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭?‬

01 פרשת‭ ‬שמות‭ ‬עוסקת‭ – ‬כשמה‭ – ‬בשמות‭. ‬השמות‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬שירדו‭ ‬מצרים‭; ‬השמות‭ ‬של‭ ‬המיילדות‭; ‬השם‭ ‬של‭ ‬משה‭;

הכנסת

הזוהר על הממשלה

איני יודע בדיוק מתי וכיצד תתפרק הממשלה, אולם הגסיסה האיטית של 'ממשלת החלומות' שהייתה אמורה להביא 'אחדות וריפוי', יכולה ללמד

המשכן ומגילת אסתר

קצת מוזר לקרוא את פרשת ויקהל. אנו רגילים להתייחס לפאר ולאסתטיקה כדברים זניחים ואפילו מפריעים לעבודה הרוחנית והנה, פרשה שלמה

טיפת מים על עץ

עלה השרף באילנות

כשמסתכלים על פני הקרקע בט"ו בשבט עדיין לא רואים שינוי: אין פריחה, האדמה בוצית, העצים עדיין בשלכת, קשה מאד להאמין

אייפון עולה באש

אייפון יווני

על פי רוב, כאשר דנים בנושא האייפונים, עולה דבר ראשון לראש נושא הצניעות. הנגישות שמכשיר הסמארטפון מאפשר לתכנים בעייתיים היא

יש כיוון לעולם?

על פי רוב, המושגים 'תשובה' או 'חזרה בתשובה' מוסברים כתיקון מעידה של האדם: החוטא שסטה מאורח החיים התקין, מתחרט על

גם אם לא נכשלנו

על פי רוב, המושגים 'תשובה' או 'חזרה בתשובה' מוסברים כתיקון מעידה של האדם: החוטא שסטה מאורח החיים התקין, מתחרט על

ט”ו באב – לא רק פרחים ושוקולד

ט”ו באב הפך בתרבות הישראלית לחג הרומנטיקה, מעין ‘יום ולנטיין’ ישראלי. הזדמנות טובה למכור פרחים ושוקולדים בצורת לבבות. נחמד. תמיד

הכל לטובה; לא שהכל טוב עכשיו.

המצב הפוליטי הנוכחי יכול לשמש לנו כמודל להתמודדות עם מצבי ברירת-מחדל בחיינו. כאשר אנו מוצאים עצמנו במצב מאולץ ישנן מספר

קדושה אינה תעודת ביטוח

בד בבד עם התפילות לשלום הפצועים והאבל הכבד על ההרוגים במירון, מתחילות לצוף השאלות: כיצד דווקא במאורע קדוש מעין זה

חץ וקשת

ביום חמישי בלילה יצאו אלפים מילדי ישראל לשחק בחץ וקשת סביב למדורת ל”ג בעומר (לפחות כך היה פעם, היום יותר

פן‭-‬חס

01‭ ‬ ‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭ ‬מילים‭: ‬פן‭-‬חס‭. ‬פן‭ ‬פירושו‭ ‬‮"‬שמא‮"‬‭, ‬ולכן‭ ‬פן‭-‬חס‭ ‬פירשו‭ ‬‮"‬שמא‭ ‬יחוס‮"‬‭. ‬במצב‭ ‬של‭ ‬נפילה‭ ‬וקריסת‭ ‬מערכות‭, ‬יש‭ ‬נטייה‭ ‬להיכנס‭

תפסיקו‭ ‬לקלל

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬בלק‭, ‬בלק‭ ‬מלך‭ ‬מואב‭ ‬שוכר‭ ‬‮"‬מקלל‮"‬‭ ‬מקצועי‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬לקלל‭ ‬את‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬בלעם‭, ‬סוג‭ ‬של‭ ‬מכשף‭ ‬קדמוני‭ ‬ששמו‭ ‬מעיד‭ ‬עליו‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬בלי‭-‬עם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אדם‭ ‬שמרוכז‭

הכחשת‭ ‬המוחש

01‭ ‬ בפרשתנו‭ ‬קרח‭ ‬מתכחש‭ ‬להבדלים‭ ‬במציאות‭ ‬וטוען‭ ‬‮"‬כל‭ ‬העדה‭ ‬כולם‭ ‬קדושים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אין‭ ‬היררכיה‭, ‬אין‭ ‬מדרג‭, ‬אין‭ ‬גבולות‭. ‬חז"ל‭ ‬מתארים‭ ‬שבעומק‭ ‬העניין‭ ‬הוא‭ ‬הכחיש‭ ‬את‭ ‬המציאות‭. ‬לכן‭ ‬העונש‭ ‬על‭

המצווה‭ ‬החביבה‭ ‬על‭ ‬החיילים

01‭ ‬ בסופה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬בהעלותך‭ ‬מופיעה‭ ‬מצוות‭ ‬ציצית‭. ‬הרב‭ ‬אברהם‭ ‬יצחק‭ ‬הכהן‭ ‬קוק‭ (‬עולת‭ ‬ראיה‭, ‬א‭, ‬ד‭), ‬מביא‭ ‬כיוון‭ ‬חשיבה‭ ‬מקורי‭ ‬בקשר‭ ‬למצוות‭ ‬הציצית‭. ‬הציצית‭ ‬מבטאת‭ ‬לדבריו‭ ‬את‭ ‬‮"‬בגד‭

עצבים‭ ‬של‭ ‬ברזל

01‭ ‬ הרב‭ ‬צבי‭ ‬יהודה‭ ‬הכהן‭ ‬קוק‭ (‬1891-1982‭), ‬אחת‭ ‬הדמויות‭ ‬שבזכותן‭ ‬יש‭ ‬כיום‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭ ‬את‭ ‬העומק‭ ‬הגיאוגרפי‭, ‬האנושי‭ ‬והרוחני‭ ‬למלחמה‭ ‬הנוכחית‭, ‬טבע‭ ‬מושג‭: ‬‮"‬התקופה‭ ‬שלנו‮"‬‭, ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬זקוקה‭ ‬לאנשים‭

בקצב‭ ‬של‭ ‬צב

01‭ ‬ פרשת‭ ‬נשא‭ ‬שנקרא‭ ‬לאחר‭ ‬שבועות‭ ‬עוסקת‭ ‬הרבה‭ ‬בנשיאים‭. ‬הנשיאים‭ ‬הם‭ ‬אנשים‭ ‬שתפקידם‭ ‬אינם‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬העם‭, ‬הם‭ ‬גם‭ ‬לא‭ ‬שוטרים‭. ‬הנשיאים‭ ‬הם‭ ‬המנהיגים‭ ‬של‭ ‬השבט‭ ‬ותפקידם‭ ‬לנשא‭, ‬לרומם‭

רגע‭ ‬של‭ ‬הר‭ ‬סיני

01‭ ‬ אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬מספר‭ ‬ימים‭ ‬לפני‭ ‬חג‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭. ‬יש‭ ‬רגעים‭ ‬שבהם‭ ‬פצצת‭ ‬תאורה‭ ‬נורה‭ ‬לשמים‭ ‬האפלים‭ ‬ואזי‭ ‬הכל‭ ‬קופא‭, ‬ולמספר‭ ‬שניות‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬מקבל‭ ‬תמונת‭ ‬מראה‭ ‬היכן‭ ‬הוא‭

מה‭ ‬רשום‭ ‬על‭ ‬הקסאמים‭ ‬שנופלים‭ ‬על‭ ‬שדרות‭?‬

01‭ ‬ פרשת‭ ‬בחוקותי‭ ‬שנקרא‭ ‬השבת‭ ‬מלמדת‭ ‬אותנו‭ ‬לחלוק‭ ‬כבוד‭ ‬לדבר‭ ‬החשוב‭ ‬ביותר‭: ‬חוק‭! ‬לא‭ ‬ניכנס‭ ‬לשאלה‭ ‬איזה‭ ‬חוק‭ ‬מחייב‭ ‬את‭ ‬האדם‭ ‬‮–‬‭ ‬חוקי‭ ‬התורה‭ ‬או‭ ‬חוקי‭ ‬חברה‭ ‬דמוקרטית‭ ‬‮–‬‭

לירות‭ ‬לטווח‭ ‬ארוך

01‭ ‬ הסיבה‭ ‬הרשמית‭ ‬לציון‭ ‬יום‭ ‬ל"ג‭ ‬בעומר‭ ‬כיום‭ ‬חג‭ ‬מצויה‭ ‬בדברי‭ ‬רבי‭ ‬מנחם‭ ‬המאירי‭, ‬המציין‭ ‬כי‭ ‬למרות‭ ‬מותם‭ ‬הטראגי‭ ‬של‭ ‬תלמידי‭ ‬רבי‭ ‬עקיבא‭ ‬בין‭ ‬פסח‭ ‬לעצרת‭ – ‬‮"‬קבלה‭ ‬בידי‭

לחזור‭ ‬לעֶצֶם

01‭ ‬ השורש‭ ‬של‭ ‬המילה‭ ‬עצמאות‭ ‬הוא‭ ‬עצ"מ‭. ‬עצם‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬עומד‭ ‬כשלעצמו‭, ‬בסיס‭ ‬חופשי‭ ‬ללא‭ ‬תוספות‭ (‬כדוגמת‭ ‬עצמות‭ ‬האדם‭ ‬שהן‭ ‬בסיס‭ ‬הגוף‭). ‬הפסוק‭ ‬הראשון‭ ‬בתורה‭ ‬שבו‭ ‬מוזכרת‭ ‬המילה‭ ‬עצם‭

מלחמת‭ ‬הגשם‭ ‬ומלחמת‭ ‬הטל

01‭ ‬ התחלנו‭ ‬בחג‭ ‬הפסח‭ ‬לומר‭ ‬בתפילה‭ ‬‮"‬מוריד‭ ‬הטל‮"‬‭. ‬הפעם‭ ‬האחרונה‭ ‬ששינינו‭ ‬את‭ ‬נוסח‭ ‬הברכה‭ ‬ל"משיב‭ ‬הרוח‭ ‬ומוריד‭ ‬הגשם‮"‬‭ ‬הייתה‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לפני‭ ‬כחצי‭ ‬שנה‭; ‬באותו‭ ‬היום‭ ‬פרצה‭ ‬המלחמה‭. ‬בעולמה‭

לשבור‭ ‬את‭ ‬הקונספציה‭, ‬לצאת‭ ‬לחירות

01‭ ‬ בימים‭ ‬הללו‭, ‬בין‭ ‬פורים‭ ‬לפסח‭, ‬אנו‭ ‬מתחילים‭ ‬לנקות‭ ‬את‭ ‬הבית‭ ‬מחמץ‭. ‬בצק‭ ‬הוא‭ ‬חומר‭ ‬גולמי‭ ‬ממנו‭ ‬אופים‭ ‬לחם‭. ‬ישנן‭ ‬שתי‭ ‬אפשרויות‭ ‬להשתמש‭ ‬בבצק‭: ‬האפשרות‭ ‬הראשונה‭ ‬היא‭ ‬לתת‭ ‬לבצק‭

דמיונות‭ ‬של‭ ‬חמץ

01‭ ‬ בימים‭ ‬הללו‭, ‬בין‭ ‬פורים‭ ‬לפסח‭, ‬אנו‭ ‬מתחילים‭ ‬לנקות‭ ‬את‭ ‬הבית‭ ‬מחמץ‭. ‬בצק‭ ‬הוא‭ ‬חומר‭ ‬גולמי‭ ‬ממנו‭ ‬אופים‭ ‬לחם‭. ‬ישנן‭ ‬שתי‭ ‬אפשרויות‭ ‬להשתמש‭ ‬בבצק‭: ‬האפשרות‭ ‬הראשונה‭ ‬היא‭ ‬לתת‭ ‬לבצק‭

במותם‭ ‬ציוו‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬החיים

01 פרשת‭ ‬ויקרא‭, ‬אותה‭ ‬קראנו‭ ‬בשבת‭ ‬שעברה‭, ‬פותחת‭ ‬ב"אדם‭ ‬כי‭ ‬יקריב‭ ‬מכם‭ ‬קרבן‭ ‬לד‮'"‬‭ (‬ויקרא‭ ‬א‭, ‬ב‭). ‬כלומר‭, ‬הנושא‭ ‬בפרשה‭ ‬הוא‭ ‬אדם‭ ‬מישראל‭ ‬המביא‭ ‬קרבן‭ ‬וכבדרך‭ ‬אגב‭ ‬מוזכרים‭ ‬אף‭ ‬הכהנים‭

הקרבה‭ ‬ללא‭ ‬גבול

‬4‬ הסעיפים‭ ‬הראשונים‭ ‬פורסמו‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭. ‬בזמן‭ ‬איומי‭ ‬הסרבנות‭ ‬משמאל‭. ‬לא‭ ‬נגעתי‭.‬ 01 פרשת‭ ‬ויקרא‭ ‬שנקרא‭ ‬השבת‭ ‬עוסק‭ ‬בקורבנות‭. ‬קורבנות‭ ‬זו‭ ‬התמסרות‭ (‬התקרבות‭) ‬מוחלטת‭ ‬לאידיאל‭ ‬מסוים‭. ‬‮"‬אדם‭ ‬כי‭ ‬יקריב‭ ‬מכן‭

כן המפקד!

01 לאחר‭ ‬פרשיות‭ ‬קודמות‭ ‬שבהן‭ ‬תוארה‭ ‬באופן‭ ‬תיאורטי‭ ‬מלאכת‭ ‬המשכן‭, ‬פרשת‭ ‬פקודי‭ ‬סופרת‭ (‬‮"‬פוקדת‮"‬‭) ‬את‭ ‬כלי‭ ‬המשכן‭ ‬אחד‭ ‬לאחד‭ ‬ומספרת‭ ‬על‭ ‬ביצוע‭ ‬המלאכה‭ ‬בפועל‭. ‬מכאן‭ ‬הגיעה‭ ‬המילה‭ ‬‮"‬פקודה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הצבעה‭

מעל ומעבר

01 פרשת ויקהל עוסקת בנדבה שהביאו בני ישראל כתרומה למשכן. ההתנדבות הייתה מעל ומעבר עד שהתורה מתארת ש״ויאמרו אל משה לאמר מרבים העם להביא״ (אגב, המושג ״ימי מילואים״ לקוח מעבודת

לשאת את הראש, לא את האף

01 בפרשת ״כי תשא״ שנקרא בשבת הקרובה ישנו ציווי לספור (״לפקוד״) את בני ישראל. המילים בהן משתמשת התורה הן ״כי תשא את ראש בני ישראל״; המפקד נועד, מעבר לצורך פונקציונלי,

מערכת מעיל רוח

01 פרשת תצווה עוסקת בבגדי הכהן הגדול שהמרכזי שבהם הוא ״מעיל תכלת״. גם נביא כדוגמת שמואל הלך עם ״מעיל קטן שעשתה לו אמו״ וסימן ההיכר שלו היה ״איש זקן והוא

נס בחודש אדר

01 המבצע הנועז בו שוחררו שני חטופים באמצעות כוחות צה״ל משמח את כולנו לא מפני שהוא פתר את כלל בעיותינו: ישנם עדיין 134 חטופים בעזה, המערכה רחוקה מסיום ואנו מוצפים

על משפטים ואחריות

01 ימי מלחמה, יותר מימים אחרים, הם ימים שבהם נבחנת האחריות שיש לאדם על סביבתו. פרשת משפטים, אותה נקרא השבת, מלמדת אותנו מה זו אחריות. המילה אחריות היא מלשון ׳אחר׳;

יתרו בימנו

01 דווקא בימים אלו של מלחמת חורמה באויבי ישראל יש לשים לב שהפרשה נקראת על שם יתרו חותן משה, שעל פי חז"ל משמש ביטוי לתמצית של אומות העולם. לדבריהם יתרו

אפילו מעל העצים ומתחת לאבנים

01ניתן לשרטט מספר שלבים פסיכולוגיים שעברו על החברה הישראלית במלחמת חרבות ברזל: שלב ראשון היה זה ההלם ופחד הקיומי שמא מדינת ישראל עומדת להישמד; השלב השני היה ההתאוששות והגיוס המופלא

כל ההתמדות קשות

01כולנו מכירים את המשפט ״כל ההתחלות קשות״, אולם למען האמת ההתחלה היא יחסית קלה לעומת ההתמדה. הדברים נכונים ביחס לדיאטה, לימוד תורה ועבודה אישיותית; ועל אחת כמה וכמה ביחס למלחמה.

מה‭ ‬שהיה‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬מה‭ ‬שיהיה

02 פרשת‭ ‬וארא‭ ‬מלמדת‭ ‬אותנו‭ ‬על‭ ‬שבע‭ ‬המכות‭ ‬הראשונות‭ ‬ופרשת‭ ‬בא‭ ‬על‭ ‬שלושת‭ ‬האחרונות‭. ‬על‭ ‬פי‭ ‬דעה‭ ‬אחת‭ ‬בחז"ל‭ ‬המכות‭ ‬התחילו‭ ‬בראש‭ ‬חודש‭ ‬שבט‭ (‬כל‭ ‬מכה‭ ‬נמשכה‭ ‬שבוע‭ ‬שלם‭) ‬עד‭

מה‭ ‬יהיה‭ ‬השם‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭?‬

01 פרשת‭ ‬שמות‭ ‬עוסקת‭ – ‬כשמה‭ – ‬בשמות‭. ‬השמות‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬שירדו‭ ‬מצרים‭; ‬השמות‭ ‬של‭ ‬המיילדות‭; ‬השם‭ ‬של‭ ‬משה‭; ‬ושמו‭ ‬של‭ ‬הקדוש‭ ‬ברוך‭ ‬הוא‭. ‬מהו‭ ‬שם‭? ‬שם‭ ‬זהו‭ ‬המהות‭

הכנסת

הזוהר על הממשלה

איני יודע בדיוק מתי וכיצד תתפרק הממשלה, אולם הגסיסה האיטית של 'ממשלת החלומות' שהייתה אמורה להביא 'אחדות וריפוי', יכולה ללמד את כולנו שיעור רוחני ומוסרי ברמה האישית. הזוהר מתבטא ש״סטרא

הלווית הרב קנייבסקי

בצער על עצם חיי התורה שאינם בינינו יותר

באופן טבעי, כאשר נפטר גדול-דור כדוגמת הרב קנייבסקי זצ"ל, ישנה נטייה למצוא נקודת השקה לעולמנו האישי. ישנם כאלה שמעלים על נס הנהגה פוליטית שלו שהתאימה להשקפת עולמנו; ישנם כאלה שנזכרים

המשכן ומגילת אסתר

קצת מוזר לקרוא את פרשת ויקהל. אנו רגילים להתייחס לפאר ולאסתטיקה כדברים זניחים ואפילו מפריעים לעבודה הרוחנית והנה, פרשה שלמה (ואפשר לצרף לכך עוד שלש פרשיות: תרומה-תצוה-פקודי) מוקדשות כולן לאסתטיקה

אנשים עם מסכות

אדר – הסרת המסכה וחשיפת הפנימיות

בפירוש עין איה למסכת ברכות (סא, ב) מתייחס הרב לדברי הגמרא ״טחול שוחק״ וכותב: ״… הטחול, הוא המיוחד לחולל העצב בעכירות לחותיו וטבעו העפרורי… ודוקא ממנו בא השחוק, וזה הוא

טיפת מים על עץ

עלה השרף באילנות

כשמסתכלים על פני הקרקע בט"ו בשבט עדיין לא רואים שינוי: אין פריחה, האדמה בוצית, העצים עדיין בשלכת, קשה מאד להאמין שמתוך העולם האפרורי הניצב מולנו יגיע האביב. אף על פי

אייפון עולה באש

אייפון יווני

על פי רוב, כאשר דנים בנושא האייפונים, עולה דבר ראשון לראש נושא הצניעות. הנגישות שמכשיר הסמארטפון מאפשר לתכנים בעייתיים היא מן הסתם הגדולה ביותר שהייתה בתולדות המין האנושי, וההשלכות לכך

יש כיוון לעולם?

על פי רוב, המושגים 'תשובה' או 'חזרה בתשובה' מוסברים כתיקון מעידה של האדם: החוטא שסטה מאורח החיים התקין, מתחרט על כך, ופותח בתהליך המשיבהמשנה במסכת ראש השנה (א, ב) אומרת:

גם אם לא נכשלנו

על פי רוב, המושגים 'תשובה' או 'חזרה בתשובה' מוסברים כתיקון מעידה של האדם: החוטא שסטה מאורח החיים התקין, מתחרט על כך, ופותח בתהליך המשיב אותו אל המסלול הנכון. התהליך מורכב

ט”ו באב – לא רק פרחים ושוקולד

ט”ו באב הפך בתרבות הישראלית לחג הרומנטיקה, מעין ‘יום ולנטיין’ ישראלי. הזדמנות טובה למכור פרחים ושוקולדים בצורת לבבות. נחמד. תמיד טוב להוסיף רומנטיקה בעולם. יחד עם זאת, ששת הסיבות הרשמיות

הכל לטובה; לא שהכל טוב עכשיו.

המצב הפוליטי הנוכחי יכול לשמש לנו כמודל להתמודדות עם מצבי ברירת-מחדל בחיינו. כאשר אנו מוצאים עצמנו במצב מאולץ ישנן מספר אפשרויות התמודדות: בהלה, הכחשה, הסטה. ולעומתן ישנה את דרך האמונה.

קדושה אינה תעודת ביטוח

בד בבד עם התפילות לשלום הפצועים והאבל הכבד על ההרוגים במירון, מתחילות לצוף השאלות: כיצד דווקא במאורע קדוש מעין זה מתרחש אסון כה נורא? מה עם 'בר יוחאי נמשחת אשריך'

לנפש לא יטמא בעמיו – אסון מירון תשפ"א

פרשת 'אמור' פותחת בציווי: "אמור אל הכוהנים בני אהרון ואמרת אליהם לנפש לא יטמא בעמיו". אנשי הכהונה בעם ישראל מתרחקים ממוות. ההרחקה מוות אינה רק טכנית אלא נפשית בעיקרה: הכהן

חץ וקשת

ביום חמישי בלילה יצאו אלפים מילדי ישראל לשחק בחץ וקשת סביב למדורת ל”ג בעומר (לפחות כך היה פעם, היום יותר משחקים חץ וקשת באייפון…). אם נתבונן מעט נבחין כי לחץ

Scroll to Top
גלילה למעלה